Sten i burger flækkede Ryans tand

McDonald's forsikringsselskab afviste at dække skaden, efter Ryan Marsker flækkede en tand på en sten i en burger

En burgermenu til 70 kr. kan ende med at koste Ryan Marsker knap 28.000 kroner, fordi der var en sten i maden. Foto: Ernst van Norde
En burgermenu til 70 kr. kan ende med at koste Ryan Marsker knap 28.000 kroner, fordi der var en sten i maden. Foto: Ernst van Norde

Der lød et højt og modbydeligt knæk, da den selvstændige håndværker Ryan Marsker fra Tranbjerg i oktober i fjor satte tænderne i en kyllingeburger på McDonald’s i Aarhus-bydelen Viby.

– Jeg spyttede et lille stykke flise eller klinke ude af munden og gik med det samme op til kassen for at brokke mig, for jeg kunne tydeligt mærke, at den var helt gal inde i munden. Det viste sig, at at stenen havde flækket en kindtand helt op i roden, fortæller han.

Erkendte ansvaret

Han husker, at personalet virkede imødekommende og venligt.

Tandlægens foto viser, hvordan Ryan Marskers kindtand er flækket til under tandkødets overflade.
Tandlægens foto viser, hvordan Ryan Marskers kindtand er flækket til under tandkødets overflade.

– Manageren anerkendte, at der var sket et uheld. Og selv om jeg var vred, viste jeg forståelse for, at der kan komme fremmedlegemer i mad. Jeg troede, at McDonald's påtog sig ansvaret, siger Ryan Marsker.

Men han blev slemt skuffet.

– Derfor henvender jeg mig til Ekstra Bladet.

Av: 27.874 kr.

Ryan Marsker, der regelmæssigt er gået til tandlægen og som har en udmærket indkomst, besøgte akut sin tandlæge, som vurderede, at den flækkede kindtand skulle trækkes ud og erstattes med et implantat.

Sådan en omgang ville koste 27.874 kroner.

Så han henvendte sig til McDonald’s hovedkontor, som sendte sagen videre til et forsikringsselskab, som i et skriftligt svar pure afviste at dække skaden. Det på trods af, at McDonald’s på intet tidspunkt har afvist, at der skulle have været en sten i burgeren.

Ødelagt af karies

Forsikringsselskabet, som havde fået en tandskade-rapport fra tandlæge Anette Vangsted, påstod, at den flækkede tand var ’undermineret af karies på skadestidspunktet. Tanden var således svækket inden uheldet...’ står der i afvisningen.

– Vel var den ej, siger Ryan Marsker.

Da Ekstra Bladet for nylig gik ind i sagen bad McDonalds pressechef Pia Tobberup forsikringsselskabet gennemgå sagen igen.

Ikke ødelagt af karies

Og pludselig indrømmer McDonald’s og forsikringsselskabet, at det ikke er sandt, at tanden var undermineret af karies, hvilket der heller ikke stod noget om i rapporten fra Anette Vangsted.

– Der var ikke karies i tanden og den var ikke flækket, hvis ikke der havde været et bid i stenen, siger Anette Vangsted, som dog understreger, at tanden var svækket, fordi den tidligere har været rodbehandlet.

Ryan Marsker, der endnu ikke har fået trukket tanden ud og udskiftet med en implantat, beskylder fastfoodkæden og forsikringsselsskabet for at svigte.

Sagen genåbnet

– Var der ikke sten i maden, var tanden ikke flækket. Derfor bør de erkendte erstatningsansvaret. Var Ekstra Bladet ikke gået ind i sagen, havde de ikke erkendt løgnen.

McDonald’s forsikringsselskab har nu genåbnet sagen.

Stenen, formentlig et stykke fra en klinke, var omtrent en centimenter bredt.
Stenen, formentlig et stykke fra en klinke, var omtrent en centimenter bredt.

 

192 kommentarer
Vis kommentarer