1813: Længere ventetid end for et år siden

Efter ny 1813-skandale: Ventetiderne på Region Hovedstadens akuttelefon er længere end de var i februar sidste år

Lone Serwins mand, børn og søster er i dyb sorg over tabet. De har valgt at stå frem med historien for at sætte fokus på et akutsystem, som de ikke mener virker. Foto: Jan Unger
Lone Serwins mand, børn og søster er i dyb sorg over tabet. De har valgt at stå frem med historien for at sætte fokus på et akutsystem, som de ikke mener virker. Foto: Jan Unger

Har du oplevet problemer med akuttelefonen? Skriv til  journalisterne på aee@eb.dk eller peter@eb.dk/sms til 1224 (koster alm sms-takst).

Lone Serwin ringede 16. februar til Region Hovedstadens akuttelefon med smerter i lungerne. Hun blev rådet til at tage et par smertestillende piller. Få timer senere døde den 51-årige kvinde.

Mandag stod Lones familie frem i Ekstra Bladet og fortalte om de sidste timer af deres hustrus, mors og søsters liv.

Men Lones historie er desværre langt fra enestående. Skandalerne har nemlig rullet ind over 1813-telefonen, siden den 1. januar sidste år gik i luften. Ventetider på over 45 minutter og dødsfald, som blev kædet sammen med de lange ventetider, fik regionens Præhospitale Virksomhed til at love bod og bedring.

Se også: 1813 til Lone før hun døde: Snup en panodil

Men i dag – 14 måneder efter akuttelefonens fødsel – er ventetiderne længere end de var i februar sidste år. Det fremgår af dagsordenen for det møde, som Region Hovedstadens forretningsudvalg skal holde senere i løbet af tirsdagen.

- Det er elendigt. Systemet virker ikke og alt tyder på, at det ikke kan levere bedre, end det gjorde i marts sidste år, siger Kenneth Kristensen Berth, som sidder i Regionsrådet og forretningsudvalget for Dansk Folkeparti.

Akuttelefonen har nemlig ikke leveret kortere ventetider end den gjorde i marts 2014.

I januar i år kom halvdelen af de 75.047 opkald, der blev foretaget til akutelefonen, igennem inden for fire minutter og 42 sekunder, måneden før måtte hver anden borger vente længere end seks minutter og 48 sekunder. De to tal er kun set dårligere i telefonens debutmåned samt i juli sidste år.

Læs ventetidstallene i dagsordenen på side 24 her.

Formanden for de praktiserende læger i Region Hovedstaden Christian Freitag er overrasket over, at akuttelefonens ventetid fortsat er meget lang.

- Det er ærgerligt, at ventetiden stadig er så lang. Jeg troede faktisk, at det var blevet bedre, siger lægeformanden, som påpeger, at de lange ventetider kan få yderst uheldige konsekvenser for patienterne.

- Vi oplever, at rigtigt mange borgere opgiver og lægger på, fordi de skal vente så lang tid. Vi ser nogle tilfælde, hvor det får konsekvenser for patienterne, fordi man venter så lang tid med at gå til læge, at sygdommen får lov til at udvikle sig.

- Det oplever vi eksempelvis ved en banal blærebetændelse eller lungebetændelse, der kan udvikle sig til noget, der er meget værre, forklarer Christian Freitag.

Plus Her er Lones samtale med 1813

Hos Den Præhospitale Virksomhed i Region Hovedstaden beklager direktør Freddy Lippert de fortsat lange ventetider.

- Jeg synes, det er ærgerligt, for vi har arbejdet hårdt på at få ventetiden ned. Vi mangler fortsat både læger og sygeplejersker. Vi ville gerne have læger og sygeplejersker, der har erfaring, men det er så ikke lykkedes. Det skal jeg selvfølgelig beklage over for dem, der venter længere tid.

- Jeres mål er, at 90 procent af opkaldene bliver besvaret inden for tre minutter. Hvornår kan borgerne forvente det?

- Det kan jeg ikke love. For det første skal vi have flere læger og sygeplejersker, der kan tage opkaldene. 90 procent inden for tre minutter er det meget ambitiøst mål og det er meget få steder, hvor man kan leve op til. Jeg kan desværre ikke sige, hvornår det lykkedes, men halvdelen af alle opkald – og vi har 75.000 opkald om måneden – bliver besvaret inden for fem minutter.

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) forklarer også, at de lange ventetider skyldes mangel på læger og sygeplejersker.

- Kan du sige, hvornår ventetiden bliver forbedret?

- Nej. Så længe vi har en mangel på læger og sygeplejersker, så kan jeg ikke give en garanti for, at vi kan indfri vores ambitiøse mål, at ni ud ti kan komme igennem på tre minutter. Men jeg kan i hvert sige, at jeg mener, at man trygt kan ringe til telefonen, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Så dårligt går det med 1813

40 procent af de 75.047 opkald, som 1813 fik i januar 2015, kom igennem inden for tre minutter. Det officielle mål er 90 procent.

Til sammenligning hed det tal 46 procent i februar sidste år. Her fik telefonen 76.086 opkald.

17 procent af borgerne måtte i januar vente længere end ti minutter på at komme igennem på 1813. Seks procent ventede længere end 20 minutter.

Den borger, som i januar ventede længst på at komme igennem på 1813, sad ved telefonen i en time og tre minutter.

Kilde: Region Hovedstaden

1 af 3 Ventetiden på 1813 var i januar længere end den var for et år siden. Foto: Jonas Olufson/Polfoto
2 af 3 Lørdag blev Lone Serwin begravet. Hun blev kun 51 år. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
3 af 3 Lone Serwins mand, børn og søster er i dyb sorg over tabet. De har valgt at stå frem med historien for at sætte fokus på et akutsystem, som de ikke mener virker. Foto: Jan Unger
48 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere