Sådan laver du et vandtæt nytårsforsæt

Hvorfor kikser dit nytårsforsæt, og hvad kan du gøre for at holde det? Få gode råd her

De fleste nytårsforsæt bliver ikke gennemført, men det kan lade sig gøre. (Foto: Colourbox)
De fleste nytårsforsæt bliver ikke gennemført, men det kan lade sig gøre. (Foto: Colourbox)

For mange danskere er overgangen til det nye år synonymt med, at man lover sig selv bod og bedring i form af et eller flere nytårsforsæt: Cigaretterne skal på hylden, der skal dyrkes mere motion og pommesfritesne skal erstattes med gulerødder. De fleste, som har lavet nytårsforsæt, ved også godt, at det er temmelig svært at holde ved de gode hensigter.

Det er ikke så underligt, for den måde, vi laver vores nytårsforsæt på, er ofte dømt til at mislykkes, siger psykolog Pia Brabrand fra Psykologhuset.

- For eksempel er det ofte nogle ret spontane indfald, hvor man siger: Nu er det nok, i det nye år vil jeg ikke ryge, eller hvad det nu er man sætter sig for. Men mange gange, så kræver sådan nogle ændringer i livsstil og vane, at man har forberedt sig, siger hun til ekstrabladet.dk.

I stedet for at springe ud i et spontant nytårsforsæt klokken lidt over 12 nytårsnat, så sæt dig ned med papir og kuglepen og tænk over, hvad det er, du gerne vil ændre.

Følg så ekstrabladet.dk's trin-for-trin guide til, hvordan du laver et nytårsforsæt, du har en chance for at holde.

1. Find motivationen
Skriv ned, hvorfor du gerne vil gennemføre dit nytårsforsæt. Hvad får du personligt ud af det? Motivationslisten kan du bruge til at holde dampen oppe, når forsættet skal gennemføres.

2. Forbered dig
Skriv ned, hvilke faldgruber der kan opstå, som kunne ødelægge det for dig og hvilke strategier, du kunne lave i forhold til det. Hvis du for eksempel vil tabe dig, men ved at du skal på ferie i februar hvor du vil have svært ved at overholde det, hvad kan du så gøre?

3. Vær konkret
Lad være med at sige 'Jeg vil gerne være i bedre form'. Vælg noget håndgribeligt som 'Jeg vil gerne træne tre gange om ugen'. Målsætningen er fleksibel og kan justeres undervejs, hvis du har sat barren for højt, du behøver ikke at skrotte hele projektet hvis du ikke kan gennemføre.

4. Vær positiv
Sidst men ikke mindst er det vigtigt, hvordan du formulerer og opfatter dit forsæt. Det er sværere at give afkald på noget end at få noget, så det gælder om at være positiv. Vil du for eksempel holde op med at ryge, så sig til dig selv 'I 2013 vil jeg tage en pause fra smøgerne' og tænk på alle de gode ting, du får ud af rygestoppet. Det virker langt bedre end at sige 'I 2013 må jeg ikke ryge', hvor man nægter sig selv noget.

- På den måde giver man sig selv noget, frem for at nægte sig selv noget, siger Pia Brabrand.

Ekstra Bladet hjælper dig med at holde dit forsæt
For at hjælpe dig, så du ikke 'glemmer' dit nytårsforsæt i løbet af året, har Ekstra Bladet lavet en forsæts-app.

Du taster dit nytårsforsæt ind og får hver tredje måned en mail, der spørger dig om, hvordan det går. Forhåbentlig kan det hjælpe dig med at holde dig fokuseret på det mål, du har sat dig. Prøv app'en her:

Prøv app'en her:



</p><br /><br />

0 kommentarer
Vis kommentarer