Fugt skader ligeså meget som passiv rygning

For meget fugt i boligen belaster helbredet ligeså meget som passiv rygning, siger overlæge

Læg låg på gryden. Dels sparer det energi og dels mindsker låget mængden af fugt i luften. (Foto: Colourbox)
Læg låg på gryden. Dels sparer det energi og dels mindsker låget mængden af fugt i luften. (Foto: Colourbox)

- Det er vigtigt, at tage problemer med fugt i boligen alvorligt. Ser man bort fra kræft, viser forskning at fugt i hjemmet giver samme grad af øget forekomst for luftvejsinfektioner og allergiske reaktioner som passiv rygning, siger den norske overlæge Jan Vilhelm Bakke.

Læs også:

Se også: Danske børn uden frisk luft

Det norske astma- og allergiforbund havde sammen med sundhedsmyndighederne mod nord for nylig arrangeret en temadag, hvor der var fokus de helbredsmæssige konsekvenser af dårligt indeklima, skriver Aftonposten.no.

Den norske overlæge siger, at for meget fugt i boligen øger risikoen for bronkitis, KOL, astma og andre allergi- og luftvejsproblemer – fuldstændig de samme konsekvenser ved passiv rygning.

For meget fugt kan føre til skimmelsvamp, og der er grund til at få tørret godt i bund - særligt efter de seneste års voldsomme skybrud.

Læs også:

Se også: Sådan undgår du skimmelsvamp

Luftfugtigheden inden døre skal ligge under 60-65 procent om sommeren, mens den på denne årstid skal ned under 40-45 procent. Er der kondens på ruderne, er der helt klart et problem med fugten.

En opgørelse fra DTU fra 2010 viste, at 57 procent af de danske børneværelser er for dårligt ventilerede.

Vejen til mindre fugt

- Luft ud to-tre gange dagligt i cirka ti minutter af gangen med godt gennemtræk. Drop at have vinduet stående åbent for længe. Så bliver væggene omkring vinduet nemlig meget kolde, og det kan også føre til fugtproblemer.

- Læg låg på gryden, når du laver mad. Det lyder måske som småtingsafdelingen, men det betyder faktisk meget, for der fordamper rigtig meget vand her.

- Undgå at tørre tøj inde. Hvis det ikke kan undgås, skal du lufte mere ud. Og sørg for at have godt med varme på. Kombinationen af at lufte ud og fyre op er ikke særlig god for varmeregningen, men det hjælper på fugtproblemerne, så du må gøre op med dig selv, hvordan du gør det mest ansvarligt.

- Temperaturen i dit soveværelse skal ikke være for lav. Man emmer rigtig meget i løbet af otte timers søvn. Den skal helst ikke under 18 grader. 20 er bedst. Hvis du bedst kan lide at sove koldt, så sørg i det mindste for at varme op om dagen.

0 kommentarer
Vis kommentarer