Sådan ser dine smøger ud i næste uge

Dødens smøger: På onsdag er det slut med cigaretpakker uden skrækbilleder af både halvdøde og syge mennesker og organer

Sådan ser cigaretpakkerne ud fra næste uge. (Foto: Ekstra Bladet)
Sådan ser cigaretpakkerne ud fra næste uge. (Foto: Ekstra Bladet)

Rygerne har længe været et forbudsforfulgt folkefærd.

I næste uge må rygerne finde sig i endnu et hak i tuden - eller øjnene - i folkesundhedens kamp. 15. februar skal der nemlig være skræmmebilleder på cigaretpakkerne.

Et af dem viser en tilsyneladende alvorligt syg, hospitalsindlagt mand, der er tilsluttet et drop. Han tager et hvæs af en cigaret, der efter alt at dømme skal få beskueren til at forstå, at netop tobakken er skyld i hans tilstand.

Må ikke nøjes med rynkede æbler
Et andet er et billede af et rynket æble, som ikke i ligeså høj grad som billedet af en rask over for en syg rygerlunge, får det til at vende sig i selv den mest rutinerede ryger.

Det er dog ikke op til tobaksindustrien selv at vælge, hvilke af i alt 14 billeder og to grafikker man vil sætte på cigaretpakkerne. Sammen med de to tekster, som er påtrykt forsiden af pakken, skal illustrationerne af for eksempel syge organer, ringe rygersæd og en rygers foster rotere, så de danskere, der absolut skal ryge, forstår konsekvenserne.

SE ALLE SKRÆMMEBILLEDERNE HER:

Se også: Her er skræmmebillederne

Butikker må gerne sælge ud
Nogle af pakkerne er allerede i handlen, for på onsdag må tobaksindustrien ikke længere sælge smøger uden skrækbilleder. De mindst populære mærker er dem, der allerede er udstyret med billedadvarslerne, mens du godt kan komme ud for, at populære mærker som Rød Prince og Blå Kings med billeder først bliver langet over disken om et par uger, for butikkerne må gerne tømme deres cigaretlagre.

Tobaksindustrien må dog ikke holde lagersalg af cigaretter uden billeder. Branchen, der for mange år siden blev afskåret fra at reklamere, må heller ikke fortælle rygerne, at de kan se frem til ulækre billeder. Men Sundhedsstyrelsen har heller ikke ment, at den ville gøre opmærksom på den nye røgpolitik.

- Beslutningen om at supplere advarselstekster på cigaretpakkerne med billederne blev vedtaget under den tidligere regering, og beslutningen har været formidlet mange gange i medierne, siger chefkonsulent i Sundhedsstyrelsen, Jørgen Falk, til ekstrabladet.dk.

- Så det er ikke for at give chokeffekten ekstra kraft, når kunderne i kioskerne opdager de ulækre billeder på pakkerne, at I ikke har skudt en kampagne i gang op til den 15. februar?

- Det tror jeg ikke har været inde i billedet. Det ville efter min vurdering være for meget, hvis man skulle gennemføre en informationsindsats, der forbereder rygerne på advarslerne. Men billederne hænger godt sammen med den seneste kampagne: 'Hver eneste cigaret skader dig', hvor nogle af de samme virkemidler blev brugt.

LÆS OGSÅ:

Se også: Thorning: Du må kun købe 20 cigaretter

- Hvorfor skal der billeder på pakkerne?

- Der er god evidens for, at billeder kommunikerer bedre end ord og tekst. Der er en række lande, der har indført det allerede - Canada var vist det første, og det er blevet anbefalet, at man bruger billeder til at supplere advarselstekster, hvis man skal trænge igennem til rygerne.

- Med andre ord vil I have folk til at holde op med at ryge?

- Vi vil selvfølgelig gerne have, at folk holder op med at ryge, men vi er først og fremmest optagede af, at folk er velinformerede, så de kan træffe beslutninger på det rigtige grundlag. Og billeder som supplement til tekst er et enestående stærkt virkemiddel.

Det er fra EU's side via et direktiv besluttet, at man advarer rygere med tekst om skadevirkninger ved rygning på pakkerne. Danmark har ligesom flere andre lande selv besluttet, at sætte billeder sammen med teksten.

- Men tror du ikke, at folk efterhånden vænner sig til billederne og ikke længere skænker dem en tanke?

- Der sker naturligvis en afmatning efterhånden som tiden går.

Blandt andet derfor er tobaksindustrien forpligtet til at bruge de 14 billeder og to grafikker, som den tidligere regering valgte ud af EU's i alt 42 skræmmebilleder i en rotationsordning, så industrien ikke har mulighed for at vælge de blidste billeder af for eksempel et rynket æble frem for et par ødelagte lunger.

Hvad mener du om de nye billeder på cigaretpakkerne? Skriv din kommentar i feltet under artiklen.

0 kommentarer
Vis kommentarer