Bryggerier betalte for frifindelse af ølvom-myte

I en ny undersøgelse punkterer Arne Astrup myten om ølvommen - men undersøgelsen er betalt af en række hollandske bryggerier

Fedmeforskeren Arne Astrup har igen problemer med at adskille sin økonomi med sin forskning. (Foto: Jan Sommer/Polfoto)
Fedmeforskeren Arne Astrup har igen problemer med at adskille sin økonomi med sin forskning. (Foto: Jan Sommer/Polfoto)

Den kontroversielle fedmeforsker Arne Astrup, har gennem årene haft svært ved at adskille sin privatøkonomi fra sin forskning. Da han var lønnet af Danisco konkluderede han, at sukker ikke var fedende, og hans tvivlsomme anbefalinger af slankemidler, hvor han selv ejede aktier i firmaerne bag, har også givet anledning til kritik gennem tiden.

Nu har Arne Astrup så offentliggjort en ny undersøgelse, der konkluderer, at ølvommen er en myte.

Læs også: En øl om dagen giver ikke ølvom

Men undersøgelsen er ikke bare betalt af den hollandske sammenslutning af bryggerier, Dutch Beer Knowledge Institute. Arne Astrup er også personligt aflønnet af bryggerierne gennem sin stilling som rådgiver for bestyrelsen.

Vil ikke svare på spørgsmål over telefonen
Derfor ville KUP! gerne høre fedmeforskeren, hvor troværdigt det er, at han endnu engang frikender sin egen arbejdsgivers produkter for at være fedende, men Astrup ønsker ikke at blive interviewet over telefonen. Han ville udelukkende svare på spørgsmål over mail. Her frikender han ikke overraskende sig selv og resultaterne.

Se også: Minister med skarp kritik af Landbohøjskolen

- Pengene vi har modtaget (fra de hollandske bryggerier red.) er rent gået til Københavns Universitet og til phd, Nathalie Tommerup Bendsen, der har gennemført undersøgelsen under min vejledning. Jeg får et fast honorar for at sidde i 'Beer Knowledge Institute', og det er ikke påvirket af denne undersøgelse eller udfaldet af den, skriver fedmeforskeren i mailen.

Arne Astrup afviser også blankt, at undersøgelsen skal ses som et reklamestunt for hans hollandske arbejdsgiver.

- Vi deltager ikke i reklame for bryggerierne, men bidrager til formidling og oplysning om forskning, skriver han afslutningsvis i mailen.

Se også: Farvel Astrup

Lyder som et reklamestunt
Men den forklaring køber fedme-ekspert, læge og lektor i folkesundhed ved Københavns Universitet, Birgit Petersson, ikke.

- I virkeligheden er det vel en sludder for en sladder. Man må sige, at det lyder som et reklamestunt, siger Birgit Petersson til ekstrabladet.dk. Hun peger på, at forskere altid er afhængige af dem, der finansierer ens undersøgelser.

- Det spiller altid en rolle hvor man er på lønningslisten. Alle undersøgelser viser, at forskerne er præget af den fond, de får penge fra, og fordi man vil have flere penge, så bøjer man sine resultater i den retning, som de gerne vil have. Det er almen viden, siger Birgit Petersson, og understreger, at det ikke er særlig smukt, at sende 'reklamemateriale' ud, uden at fortælle, hvem der har betalt for det.

Arne Astrups problematiske forskning

1989: Arne Astrup opfinder slankepillen 'Letigen', som han sælger til medicinalfirmaet Nycomed. Pillen må senere tages af markedet, da lægemiddelstyrelsen mistænker pillen for at give alvorlige hjerte-kredsløbsbivirkninger hos yngre kvinder.

2003: Arne Astrup bliver kritiseret af flere sundhedsordførere, for at konkludere, at sukker ikke feder samtidig med, at han er ansat af Danisco.

2003: Arne Astrup må afhænde sit slankeprodukt 'Speasy' efter voldsom kritik af sin økonomiske sammenblanding mellem produktet og sin forskning.

2009: Arne Astrup kommer i voldsom modvind fordi han kalder en slankepille for en 'verdensensation', samtidig med at han ejer aktier i firmaet bag for 200.000. Det kommer også frem, at firmaet bag har aflønnet ham med 210.000 for konsulentarbejde.

kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen