Denne mad feder mere end noget andet

Med yoghurt kan du tabe dig, med ost kan du holde vægten - og én bestemt fødevare er værre end alle andre til at presse vægten opad. Se her, hvad det er

Hvis du vælger rigtigt på buffeten, kan du spare kilo i det lange løb. Gå efter nødderne, siger amerikanske forskere. (Foto: Colourbox)
Hvis du vælger rigtigt på buffeten, kan du spare kilo i det lange løb. Gå efter nødderne, siger amerikanske forskere. (Foto: Colourbox)

Nødder er fyldt med fedt - men hvis du spiser en ekstra portion om dagen, kan du tabe dig. Pommes frites er også fyldt med fedt - og napper du en ekstra portion, banker din vægt i vejret.

Det er en af konklusionerne i en kæmpestort, amerikansk undersøgelse, hvor man igennem de sidste 20 år har observeret mere end 120.000 forsøgspersoner, som blev vejet og interviewet hvert fjerde år. Undersøgelsen er offentliggjort i tidsskriftet New England Journal of Medicine.

Læs også: Slankefup: Lynkure kan gøre dig syg

De kunne derigennem finde ud af, hvad ændringer i personers livsstil og kost har af betydning for folks vægt. For eksempel dokumenterede de, at et rygestop i gennemsnit fik en person til at tage 2,5 kilo på.

Motion spillede til gengæld ikke så stor en rolle, som man skulle have troet: De, der motionerede mest, tog kun 800 gram mindre på pr. 4 år end dem, som motionerede mindst. I gennemsnit tog hver forsøgsperson 1,5 kilo på i løbet af hver 4 års periode.

Ost er frikendt - kød er busted
Det viste sig, at bestemte fødevarer mere end andre fik vægten til enten at stige eller dale. Nogle resultater var temmelig indlysende (ja, du bliver tyk af pommes frites) mens andre var mere overraskende:

For eksempel tabte forsøgspersonerne i snit onkring et halvt kilo, ved at tilføje en portion nødder til deres daglige kost - altså i princippet ved at spise mere. I modsætning til Atkins- og andre proteindiæters lære tog deltagere, som spiste rødt kød, på af det.

Læs også: Ny madpyramide er mere klimavenlig

De danske kostanbefalinger anbefaler, at man holder sig til magre mælkeprodukter - men indtag af fuldfede oste og sødmælk havde ikke nogen indvirkning på vægten, fandt forskerne. Det eneste mælkeprodukt, som påvirkede vægten negativt, var smør, der fik vægten til at stige lidt.

Light-sodavand, som har været under mistanke for at føre til vægtøgning trods deres sukkerfri indhold, bliver også frifundet i undersøgelsen.

Her er maden som slanker - og feder...

Ved at tilføje en daglig portion af dette, kan du tabe dig:

Yoghurt - 0,40 kilo

Nødder - 0,27 kilo

Frugt - 0,24 kilo

Fuldkorn - 0,16 kilo

Grønsager - 0,10 kilo

Tilføjer du en daglig portion af dette, så tager du på:

Pommes Frites - 1,52 kilo

Chips - 0,77 kilo

Sodavand med sukker - 0,5 kilo

Rødt kød - 0,45 kilo

Pålæg og forarbejdet kød - 0,45 kilo

Mad som indeholder transfedtsyrer - 0,30 kilo

Kogte, bagte eller mosede kartofler - 0,25 kilo

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere