Baglæns-løb - den nye dille?

Det forbrænder flere kalorier og giver ekstra muskelstyrke, siger baglæns-løbere. Men kan det virkelig passe, at vi skal til at løbe baglæns?

Baglæns løb kan være et godt supplement til træningen - bare husk at kigge dig over skulderen, i modsætning til disse to løbere. (Foto: Colourbox)
Baglæns løb kan være et godt supplement til træningen - bare husk at kigge dig over skulderen, i modsætning til disse to løbere. (Foto: Colourbox)

Herover kan du se hvordan den nye dille kan se ud, hvis det bliver til et rigtigt løb!
Just som vi havde vænnet os til barfodsløberne og deres sære sko med gummitæer, lurer en ny og endnu mere bizar løbetrend med at gøre parker og gangstier usikre: Baglæns-løb.

I hvert fald hvis man skal tro den engelske avis Daily Mail, som kalder baglæns-løb '2011's mest uventede løbetrend'. Baglæns-løb skulle være mere skånsomt for kroppen og forbrænde op til en femtedel flere kalorier end almindeligt løb.

- Din balance bliver bedre, og det gør dit syn også - selv din hørelse, fordi du bliver mere opmærksom på, hvad der foregår omkring dig. Og det giver dig også tonede muskler, siger løbeinstruktør Karl Twomey til Daily Mail.

Twomey tog baglænsløbet op, da han opdagede, at det var mere skånsomt for hans knæ. Han er så bidt af baglæns-løbet, at han genneførte London Maraton løbende baglæns - og kom i mål med en tid på fire timer og 16 minutter, hvilket også skaffede ham en plads i Guiness Rekordbog.

Meen - kan det virkelig passe?
Det lyder umiddelbart sindssygt, at man skulle kunne få noget ekstra ud af at løbe baglæns (ud over nakkespændinger) - men den er faktisk god nok, siger Ekstra Bladets løbeekspert, fysioterapeut Christian Neergaard.

- Du får et blødt og roligt rul hen over foden, fordi du ikke kan lave hællandinger, når du løber baglæns. Jeg kan sagtens forestille mig, at det stimulerer og styrker hele kroppens bagsidemuskulatur, siger Christian Neergaard.

Påstandene om ekstra kalorie-afbrænding er også god nok, mener han:

- Hvis du løber 10 kilometer i timen, vil du forbrænde mere ved baglæns end forlæns løb. Du får en mindre skridtlængde og du skal spænde op i flere muskler, så du forbrænder mere, siger Christian Neergaard til ekstrabladet.dk.

Pas på kantstenen!
Baglæns-løb kan fint indgå som tekniktræning over korte distancer, som en del af løbetræningen. Løbeeksperten mener dog ikke, at baglæn-løb bliver en ny dille på linje med barfodsløb herhjemme, og vil heller ikke anbefale, at man gør det til sin faste løbepraksis.

- Vi har jo ikke øjne i nakken, så jeg ville da være lidt bekymret for at falde eller snuble. Man kan jo lettere overse en kantsten, når man løber baglæns end når man løber forlæns, Og jeg tror simpelthen, det vil se for åndssvagt ud til, at der rigtig er nogen, som vil gøre det, siger Christian Neergaard.

- Og hvorfor skulle man egentlig? Hvorfor ikke bare løbe sådan, som vi er beregnet til, i stedet for at løbe og være anspændt og kigge dig over skulderen? Brug løbet som afstressning, se dig omkring, nyd naturen og glem alt om, om du lige forbrænder nogle ekstra kalorier, siger Christian Neergaard til ekstrabladet.dk.

0 kommentarer
Vis kommentarer