Tandlæger behandler egne klagesager

Det er hul i hovedet, mener patientformand

Tandlæger under anklage for fejlbehandlinger undersøger sig selv. Hul i hovedet, mener eksperter. (Foto: Colourbox)
Tandlæger under anklage for fejlbehandlinger undersøger sig selv. Hul i hovedet, mener eksperter. (Foto: Colourbox)

Det indviklede klagesystem har den krølle på halen, at det ofte er tandlægerne selv, der behandler klagesagerne. Det vil sige, at den tandlæge, man klager over, kan være med til at behandle klagesagen i regionstandlægenævnet.

Formanden for Patientforening Danmark, Lone Scocozza, kalder systemet lukket og indspist.

- Det er jo fuldstændig hul i hovedet. Tandlægerne beskytter deres egne - på samme måde som det er med læger og politifolk, siger Lone Scocozza.

Hun mener, forklaringen på, at systemet ikke er blevet ændret, er, at Tandlægeforeningen har stor indflydelse på politikerne.

- Tandlægeforeningen er en meget stærk lobby-virksomhed. Foreningen har overbevist politikerne om, at systemet fungerer. På den måde slipper politikerne for selv at punge ud til et nyt klagesystem, tilføjer Lone Scocozza, som altså mener, at der er økonomiske interesser bag den nuværende model.

Klik her og læs sunhedsminister Bertel Haarders mening

Gode råd
- Indhent pristilbud fra forskellige tandlæger, før du tager imod et tilbud.
- Forhør dig i din omgangskreds, om de kan anbefale nogen tandlæger.
- Er du utilfreds med din tandlæge, så tøv ikke med at skifte ham eller hende ud.
- Sæt dig ind i klagemulighederne og klag, hvis du er blevet dårligt behandlet.
- Der er intet, der forhindrer dig i både at klage over tandlægens behandling samt at søge erstatning.

Kilde: Forbrugerrådet

Det umulige klagesystem
- Sundhedsstyrelsens gabestok er kun toppen af isbjerget. Årsagen er, at de private tandlæger, der ender på listen, skal have været gennem flere klageinstanser.
- Først indleverer en patient en klage til Regionstandlægenævnet eller til Tandlægernes Patientskadeforsikring - alt afhængigt af, om der er tale om en klage eller erstatning.
- Klagen bliver vurderet og kommer måske videre til Landstandlægenævnet eller Tandskadeankenævnet for måske at ende med en afgørelse i Patientklagenævnet.
- Alle afgørelser sendes til Sundhedsstyrelsen, som afgør om sagerne for de private tandlæger skal køre igen i Patientklagenævnet.

Det nye klagesystem
- Fra 1. januar 2011 lægges klage- og erstatningsspørgsmål sammen, så der blot er en indgang til klagesystemet.
- Navnet på klageinstansen bliver Patientombuddet, og her kommer blandt andet til at sidde repræsentanter for forbrugerne i form af Forbrugerrådet.
- Klageindgangene vil stadig være delt op i klager over private/offentligt ansatte tandlæger.

kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen