Sådan bevarer du dit vægttab

Måske er du én af dem, det er lykkedes at tabe en masse kilo. Med hvad sker der, når du har nået dit mål? Diætist Lisa Bolting guider dig

Man skal dyrke moderat motion mindst en time om dagen for at bevare vægttabet. (Foto: Colourbox)
Man skal dyrke moderat motion mindst en time om dagen for at bevare vægttabet. (Foto: Colourbox)

By på skrump-beboerne i Ebeltoft er i stor fare for at tage alle de tabte kilo på igen. Sådan løs advarslerne fra flere eksperter, da programmets sidste afsnit var blevet vist.

Vi har spurgt Slankedoktor.dks diætist Lisa Bolting, om hun er enig i i dén udmelding. Og hvad kan man egentlig selv gøre for at bevare sit vægttab?

Vægttab er en trussel
Alt tyder desværre på, at hjernen vil opfatte et vægttab som en trussel mod energireserverne og igangsætte følgende processer: øget appetit og nedsat stofskifte, mener diætist Lisa Bolting.

- Du kan på et tidspunkt opleve, at du føler mere sult, når du har tabt de første kilo. Det er kroppen, som forsøger at 'reparere'. Den forsøger at komme tilbage til sit udgangspunkt og giver dig derfor signaler om mere sult, mere lyst til sødt og så videre."

Det er på de tidspunkter, at du virkelig skal stå imod og være standhaftig. Det går over, og det bliver lettere igen, men der vil komme flere af den slags 'huller' undervejs, hvor du skal bevise, at DU VIL, understreger diætisten.

Mindst en times daglig motion
Lisa Bolting har et par helt konkrete råd til dig, der ikke vil lade det store arbejde være forgæves:

Motion er en vigtig, når du vil bevare dit vægttab. Selv om det anbefales, at voksne skal motionere 30 minutter om dagen ved moderat intensitet, så vurderer personlig træner Annett Dalbøge, at de 30 minutter er utilstrækkeligt til at forebygge en vægtøgning efter et større vægttab.

- Der er overbevisende dokumentation for, at tidligere overvægtige personer har behov for 60-90 minutters daglig fysisk aktivitet af moderat intensitet for at forebygge en vægtøgning, siger Annett Dalbøge.

Træner man med hårdere intensitet, kan tiden bringes væsentlig ned.

- Omregnes de 60-90 minuntter moderat fysisk aktivitet, svarer det til 35 minutter fysisk aktivitet med høj intensitet pr. dag eller forbrænding af ca. 2.500-2.800 kcal pr. uge.

Vægttab er hårdt arbejde. Og desværre skal du ikke regne med at det bliver helt let Noget af det specielle ved vægtvedligeholdelse er, at det kan være svært at se effekten af sin indsats ifølge Lisa Bolting.

- Et vægttab er hårdt arbejde, men så længe nålen på vægten bevæger sig i den rigtige retning, er det på mange måder også et tilfredsstillende arbejde.

Vedligeholdelse er en masse arbejde
- Man kan mærke, at tingene bliver lettere, at tøjet sidder løsere, at folk reagerer anderledes, osv. Man bliver så at sige belønnet for sin indsats dagligt.

Men vægtvedligeholdelse skal ikke føre til ændringer, mener Lisa Bolting. Tværtimod er succeskriteriet jo netop, at vægten ikke rykker sig. Og det kan være svært at værdsætte ikke-ændringer.

- Derfor kan vedligeholdelsen føles, som om det er en masse arbejde uden noget udbytte. Det er som regel først, når noget i vores liv er i fare for at forsvinde, at vi lægger mærke til, hvor meget vi sætter pris på det, slutter diætisten.

I samarbejde med Oestrogen.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere