Vi får for lidt D-vitamin om sommeren

Næsten en tredjedel af alle danskere døjer også med alvorligt underskud af D-vitamin i årets mest solrige måneder

Mange i Danmark døjer med mangel på sollys og kan ikke danne tilstrækkeligt med D-vitamin. Og vi får slet ikke dækket vores behov for D-vitamin gennem kosten, fastslår overlæge. (Foto: Colourbox)
Mange i Danmark døjer med mangel på sollys og kan ikke danne tilstrækkeligt med D-vitamin. Og vi får slet ikke dækket vores behov for D-vitamin gennem kosten, fastslår overlæge. (Foto: Colourbox)

Lys, luft og lunere temperaturer. De fleste af os er overbeviste om, at vi i øjeblikket får rigeligt med sollys og derfor sagtens kan danne tilstrækkeligt med livsnødvendigt D-vitamin. Men det er ikke korrekt. Faktisk lider næsten en tredjedel af os også af D-vitaminmangel om foråret og om sommeren.

Det siger en af landets førende eksperter i D-vitamin overlæge Lars Hyldstrup fra Endokrinologisk Afdeling på Hvidovre Hospital. Han henviser til en stor engelsk undersøgelse. Den viser, at to ud af tre af de indbyggere, der lever på breddegrader svarende til Danmarks, lider af D-vitaminmangel i vinterhalvåret. Heraf lider halvdelen også af D-vitaminmangel i sommerhalvåret.

- Vi ved desuden fra anden forskning, at der er mange i Danmark, der ikke får tilstrækkeligt med D-vitamin. Vi får ikke sollys nok, og vi får slet ikke dækket vores behov gennem kosten, siger Lars Hyldstrup.

Kræft og hjertesygdomme
Og manglen er ikke til at spøge med:

- D-vitamin har indflydelse på udviklingen af en lang række sygdomme - dårligt immunforsvar, cancer, hjertesygdomme og diabetes. Indicierne vokser dag for dag. På samme måde kan vi se, at mennesker, der ligger højt i D-vitamin, kun døjer med halvt så mange influenza-tilfælde som andre, siger Lars Hyldstrup.

En halv time i solen dagligt med shorts og korte ærmer er nok til at dække vores behov for sollys, men det kan de færreste af os leve op til.

- Hvor vi tidligere arbejdede udendørs, opholder de fleste af os indendørs det meste af dagen. Dertil kommer de mange kølige og overskyede dage samt den generelle solforskrækkelse. Det er korrekt, at solen i for høje doser kan være kræftfremkaldende. Men den er altså også den vigtigste kilde for os, når vi skal danne tilstrækkeligt med D-vitamin, påpeger Lars Hyldstrup.

Tag ekstra D-vitamin
Især fra september til marts får vi ikke sollys nok. Fisk, kød og andre fødevarer kan også være en kilde til D-vitamin, men det er næsten umuligt nå op på de doser, der for alvor kan sende D-barometeret i vejret.

Flere af de lande, som vi normalt sammenligner os med, tilsætter D-vitamin til kosten. Men det gør Danmark ikke, beklager Lars Hyldstrup. Derfor råder overlægen til, at flere danskere begynder at tage kosttilskud/vitaminpiller med ekstra D-vitamin.

- Vores krop har meget højt til loftet, hvad angår D-vitamin. Det er næsten umuligt at overdosere. Heller ikke selv om man rejser på solferie og samtidig tager ekstra D-vitamin, siger han.

Svækkede muskler
Ifølge overlæge i Sundhedsstyrelsen Christine Brot er der nedsat en arbejdsgruppe til at overveje D-vitamin-spørgsmålet.

– Det overvejes at udvide mængden af danskere, som burde anbefales at tage et tilskud af D-vitamin. Det kunne være på bestemte årstider, eller det kunne være alle børn under en vis alder. Men der er ikke truffet beslutninger endnu, siger hun.

Symptomerne på D-vitaminmangel kan bl.a. være muskeltræthed og -svækkelse. Det kan vise sig ved, at det kan være svært at komme op af en stol eller gå længere strækninger. Desuden øger underskud af D-vitamin risikoen for at udvikle skøre knogler. En blodprøve kan vise, om der er tale om D-vitaminmangel.

Hvad er D-vitamin

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, og hovedparten, ca. 80 procent af det vi får, dannes i huden af solens ultraviolette stråler af B-typen (UVB) og oplagres i kroppen, så der er noget at tære på om vinteren. De sidste 20 procent. skal vi have fra kosten.

Men der er ikke nok. Forskere over hele verden mener, at omkring halvdelen af jordens befolkning ikke har nok D-vitamin i kroppen.

Kilde: Videnskab.dk

Hvem bør tage D-vitamin tilskud

Alle der ikke kan komme udendørs og/eller går med en tildækket påklædning (lange ærmer og lange bukser/ nederdele) og dermed ikke får sol nok på huden, har behov for at tage et tilskud D-vitamin.

Spædbørn og småbørn:
Nyfødte børn har et lager D-vitamin. I løbet af de første 6 uger mindskes barnets lager. Modermælk indeholder ikke tilstrækkeligt D-vitamin til at dække barnets behov.

Det anbefales derfor, at spædbørn fra de er 14 dage gamle og til ét årsalderen får 10 mikrogram (400 IE) D-vitamin tilført dagligt som D-vitamindråber.

Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren skal fortsætte med D-vitamintilskud (400 IE) gennem hele barndommen, fordi beklædningen og hudpigmenteringen hæmmer D-vitamindannelsen i huden ved soleksponering. Fra barnet kan tygge en vitaminpille (ca. halvandet års alderen), kan D-vitamin gives som multivitaminpille.

Ældre:
Mange ældre har for lav D-vitaminstatus og særlig plejehjemsbeboere og ældre, der ikke kan komme udendørs, lider ofte af D-vitaminmangel. Ældre over 65 år anbefales et tilskud på 10 mikrogram (400 IE) dagligt. Hvis der ikke drikkes mælk eller spises mælkeprodukter, bør D-vitamin- tilskuddet kombineres med et kalciumtilskud på 500-1000 mg.

Plejehjemsbeboere anbefales et D-vitamintilskud på 20 mikrogram (800 IE)dagligt, der selvom der drikkes mælk eller spises mælkeprodukter, bør kombineres med et kalciumtilskud på 800-1000mg.

Indvandrere:
Mange indvandrere med muslimsk baggrund eller asiatisk herkomst lider af D-vitamin mangel. Det gælder alle aldersgrupper og både mænd og kvinder. Den vigtigste årsag hertil er, at de bærer tildækket beklædning, som begrænser det hudområde, der udsættes for solen og at de på grund af deres mørke hud ikke danner så meget D-vitamin gennem huden.

Der anbefales et tilskud på 10 mikrogram (400 IE) D-vitamin dagligt til disse grupper.

Gravide:
Gravide anbefales et dagligt tilskud på 10 mikrogram (400IE) svarende til den dosis der er i en multivitaminpille til gravide.

Kilde: Altomkost.dk / de officielle anbefalinger.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere