Ironisk kamp mod pille-producenter

Medicialfirmaerne skal ikke forsøge at prakke folk piller på via reklame på deres hjemmeside. Ironi skal bruges i kampen

Informationen på medicialfirmaernes hjemmesider minder meget om reklame, mener Consumers International. (Foto: Thomas Borberg)
Informationen på medicialfirmaernes hjemmesider minder meget om reklame, mener Consumers International. (Foto: Thomas Borberg)

Medicinalfirmaerne må ikke reklamere for receptpligtig medicin i EU. Derfor tager de utraditionelle midler i brug og præsenterer deres budskab som hjemmesider, der umiddelbart ligner information til patienterne.

Men hjemmesiderne bærer lige lovligt meget præg af at være skjult reklame, mener Den internationale forbrugerorganisation, Consumers International. Derfor har organisationen nu søsat en kampagne, der er rettet mod medicinalfirmaerne og de kreative reklamemetoder.

Kampagnen hedder ' Marketing Overdose' og består af en række små film, der ironisk viser, hvordan medicinalfirmaerne benytter alternative metoder til at reklamere for sig selv. I filmene ses blandt andet en kvinde, som lang tid har lidt af 'Manglende Motivation'. Med de rette piller har hun pludselig fået energien tilbage, og hendes alvorlige sygdom er nu helbredt.

Problematisk
I Forbrugerrådet finder man medicinalfirmaernes skjulte markedsføring forkert:

- Det er selvfølgelig vigtigt, at forbrugerne kan få den information de har brug for. Men det er problematisk, at den kommer fra firmaer som tjener penge på det. For de har kun et sigte med deres markedsføring: At sælge deres produkter, siger Sine Jensen, sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Ofte handler medicinalfirmaernes kampagner om livsstilsrelaterede lidelser. Når forbrugerne søger information på firmaernes hjemmesider, bliver de gjort opmærksomme på forskellige sygdomssymptomer, føler sig syge og søger derfor læge. Lægen har også fået besøg af en sælger fra samme producent.

- Og så er der ikke langt til ekstra salg af medicin, der skal kurere livsstilsproblemer, som bliver gjort til sygdomme. Det er uansvarligt og uetisk. Derfor hilser Forbrugerrådet den nye kampage fra Consumers International velkommen, siger Sine Jensen, sundhedspolitisk medarbejder.

På sundhedsvæsnets egen portal sundhed.dk, kan du læse om sundhed og sygsom - uden at nogen form for skjult reklame.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere