Så mange kalorier forbrænder du på en marathon

En marathonløber på 75 kilo kan spise syv Big Macs efter løbet uden at tage et gram på

Du kan roligt gå amok i cola, chips og junkfood efter et marathonløb. I løbet af de mange timers motion forbrænder en mand på 75 kilo 4.100 kalorier, eller hvad der svarer til syv plader Rittersport  (Foto: Finn Frandsen).
Du kan roligt gå amok i cola, chips og junkfood efter et marathonløb. I løbet af de mange timers motion forbrænder en mand på 75 kilo 4.100 kalorier, eller hvad der svarer til syv plader Rittersport (Foto: Finn Frandsen).

Ud over selvtilfredsstillelsen ved at have gennemført de 42,195 kilometer til Copenhagen Marathon, er der også en anden bonus ved selvpineriet: Du kan med god samvittighed gå amok i mad, uden at bekymre dig om at badevægten straffer dig.

- En mand på 75 kilo forbrænder, hvad der svarer til lidt mere end syv plader Rittersport, siger Martin Kreutzer, løbe- og ernæringsekspert og fortsætter:

Hvis marathonbedriften skal omregnes til junkfood, så svarer det til syv Big Macs.

Læs også: Copenhagen Marathon - 42 km idioti

Kalorieforbruget afhænger dog meget af kropsvægten, forklarer Martin Kreutzer. Han fortæller, at man skal gange sin kropsvægt med kilometerantallet, og det skal igen ganges med 1,3, hvis man vil vide, hvor mange kalorier, man har forbrændt.

For en kvinde på 60 kilo ser regnestykket sådan ud: 60x42,195x1,3 = 3291 kalorier.

En ting er dog, hvad man kan tillade sig at spise. En anden ting er, hvad man bør.

- Det er vigtigt, at man sørger for at få noget sundt, næringsrigt mad efter løbet. Kroppen er fuldstændigt slidt ned, så den skal have de nødvendige byggesten for at restituere, siger Martin Kreutzer.

Læs også: Sådan optimerer du din restitution

Læs også: Sådan vil jeg løbe en marathon på under 2.26

Han anbefaler, at man spiser rigeligt med frugt, grøntsager og magert kød. Samtidigt skal man sørge for at få godt med kulhydrater - gerne fra groft pasta eller ris - så de tomme energidepoter hurtigt kan blive genopfyldt.

- En smoothie med bær og en wok-ret med grøntsager og maget kød vil være helt ideelt, for at optimere restitutionsprocessen, siger Martin Kreutzer.

kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen