Snydt for pension i årevis

Først da Susanne Sommers arbejdsgiver gik konkurs, opdagede hun, at firmaet i årevis havde snydt hende for pension

Siden 2010 har Susanne Sommer hver måned modtaget en lønseddel fra sin arbejdsgiver, plejefirmaet Cenz, som i dag er mistænkt for konkursrytteri. Det fremgik, at der blev trukket pension af hendes løn, og at den blev indbetalt til pensionsselskabet Pensam. Men det skulle vise sig ikke at være rigtigt.

Cenz havde ifølge direktør Carsten Nielsen ikke penge på kontoen i Nordea, og Susanne Sommer fik derfor ikke sin pension. Men det fik hun aldrig at vide. Hun opdagede først, at pensionsindbetalingerne manglede, da Cenz gik konkurs i juli i år.

Se også: Stort jysk plejefirma mistænkt for konkursrytteri

- Jeg opdagede det ved et tilfælde, fordi en af mine kolleger havde regnet på sin pension og fundet ud af, at hun var blevet snydt, fortæller 53-årige Susanne Sommer, som var ansat som rengøringsassistent i Cenz.

Susanne Sommer har endnu ikke det fulde overblik over, hvor mange penge hun er blevet snydt for, men et forsigtigt skøn lyder på 14.000 kr., og hun ærgrer sig over, at Pensionselskabet ikke gjorde hende opmærksom på, at der manglende indbetalinger.

Se også: Plejedirektør afviser mistanke om konkursrytteri

Men som reglerne er, skal et Pensionsselskab ikke reagere, så længe der er tale om enkeltstående, drypvise tilfælde, og derfor fandt Susanne Sommer først sent ud af, at hun var gået glip af de mange penge.

- Jeg synes, det er tarveligt, og jeg er dybt skuffet. Jeg forstår ikke, hvorfor de ikke har fortalt mig, at der ikke blev betalt pension - medmindre de har gjort det bevidst, siger Susanne Sommer.

Se også: - Jeg vidste ikke, at det var ulovligt

Ekstra Bladet har talt med Carsten Nielsen, som var direktør i det nu krakkede plejefirma, men han afviser, at firmaet bevidst undlod at betale pension til de ansatte.

- Det var Nordea, som ikke indbetalte pengene til Pensam, fordi der ikke var dækning på vores konto, siger Carsten Nielsen.

- Fortalte de jer ikke, at pengene ikke blev betalt?

- Det kan jeg ikke huske, siger Carsten Nielsen.

- Hvorfor fortalte du det ikke til jeres medarbejdere?

- Jamen jeg troede jo, at Nordea ville indbetalte beløbene, når der igen var dækning på kontoen, siger Carsten Nielsen.

- Hvordan kan man drive en virksomhed, når man ikke har råd til at betale de ansattes pension og iøvrigt ikke fortæller dem, at de ikke får deres penge?

- Det er selvfølgelig mit ansvar. Men vi havde en stor gæld i firmaet, og vi havde ikke penge på kontoen.

- Hvor mange medarbejdere har ikke fået deres pension gennem årene?

- Det ved jeg ikke. Det har vi ikke undersøgt, og vi har desværre ikke pengene til at betale dem i dag, siger Carsten Nielsen.

Susanne Sommer og de øvrige ansatte i Cenz har søgt om at få de manglende pensionskroner udbetalt gennem Lønmodtagernes Garantifond.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere