Søvnforsker: Snoozeri er usundt

Ny undersøgelse viser, at syv ud af 10 danskere snoozer om morgenen. Men det er direkte usundt, mener søvnforsker

(Foto: Colourbox)
(Foto: Colourbox)

Du kender det sikkert: Vækkeuret ringer klokken kvart i kvalme, og dynen er at foretrække frem for vinterkulde og mørke. Du vil bare liige sove 20 minutter mere, så du slår slumre-knappen til på vækkeuret.

Snoozeri er faktisk så udbredt, at en søvnforsker nu slår alarm.

Se også: Sov dig til en bedre hud

Nedsætter søvnkvaliteten
- Snooze-knappen er noget, som fanden har skabt. At snooze om morgenen nedsætter søvnkvaliteten, og man bør helt undgå at slumre hen på den måde, siger søvnforsker Mikael Rasmussen fra Center for Stress og Trivsel til Ekstra Bladet.

I stedet kan man lige så godt indstille vækkeuret til at ringe 20 minutter senere og så tage en kold tyrker og stå op. På den måde får man en meget bedre søvn, mener søvnforskeren.

- Hvis man har tillagt sig den dårlige vane at snooze om morgenen, vil man opleve at få en meget bedre søvn, hvis man stopper med at bruge snoozeknappen, tilføjer Mikael Rasmussen.

Se også: Din snooze-knap ødelægger din døgnrytme

Syv ud af 10 snoozer
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af elektronikfirmaet Philips bruger syv ud af 10 danskere jævnligt snoozeknappen. Samtidig angiver hver femte, at snoozeriet gør dem mere trætte, mens hver fjerde oplyser, at de snoozer mere om vinteren. Undersøgelsen, som er foretaget blandt 1019 danskere viser også, at nordjyderne er de største snoozere i landet, mens folk fra region Syddanmark snoozer mindst. På nordisk niveau topper nordmændene snooze-listen, mens Svenskerne er det folkefærd, der snoozer mindst.

Ifølge Mikael Rasmussen kan man lette morgenritualet ved at sørge for masser af lys lige så snart, man vågner.

- Man kan for eksempel investere i en simulator, der starter med at sende lys ud i rummet 20 til 30 minutter før, man vågner. Ved vækningstidspunktet er lyset kraftigst, og man bliver derfor vækket på en naturlig måde. Hvis man ikke har mulighed for at anskaffe sådan en stimulator, kan en ganske almindelig 100 watt pære på natbordet også gøre det, uddyber søvnforskeren.

Er du til en mere utraditionel måde at vågne på, har Philips udviklet et såkaldt socialt vækkeur. Via app'en 'Unsnooze - The Game' kan du invitere inviterer venner eller fremmede til et spil, hvor I bliver vækket på samme tidspunkt. Den, som vågner først og hurtigst løser en kontrolopgave vinder spillet og rykker frem på ranglisten og dermed tættere på et snoozefrit liv. App'en er i øvrigt gratis.

Læs flere gode råd til en bedre søvn her på siden.

Gadgets - 11. apr. 2012 - kl. 11:06 TV: Her er vækkeuret der med garanti får dig op

Få bedre søvn og energi om vinteren

- Stå op på nogenlunde samme tid både sommer og vinter. Det skaber en god døgnrytme og dermed bedre søvn. Nogle vælger at sove mindre i hverdagene og mere i weekenderne, men det er uhensigtsmæssigt- Prioriter din søvn, og har du brug for syv timers søvn i døgnet, så sørg for at få det.

- Sørg for at få masser af lys i vintermånederne. Gå en tur, eller tag cyklen på arbejde. På arbejdspladsen kan du sørge for at sidde så tæt på et vindue som muligt.

- Brug eventuelt en lysterapi-lampe 20-30 minutter dagligt. Det nedsætter risikoen for vintertræthed og depression.

Kilde: Søvnforsker Mikael Rasmussen, Center for Stress og Trivsel

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere