Glemte patient: Falck lægger sig fladt - og undskylder

Det var meningen, at en 83-årig mand skulle hjem til Allinge efter en tur til genoptræning, men han ventede over 3 timer i receptionen, før Falck dukkede op

Falck købte blomster og chokolade til 83-pensionist, efter de glemte at hente ham fra genoptræning (Privatfoto)
Falck købte blomster og chokolade til 83-pensionist, efter de glemte at hente ham fra genoptræning (Privatfoto)

HJÆLP OS: Venter du også alt for længe, når du skal hentes efter genoptræning eller behandling på et sygehus? Tip din historie på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst).

Sagen er meget beklagelig, sådan lyder det fra Jakob Wohlgemuth, Driftschef for sygetransport på Bornholm.

Han påtager sig det fulde ansvar for den kvalitetsbrist, der har været i den konkrete sag.

- Vi beklager dybt, at vi ikke har levet op til hverken kundens eller vores egne forventninger.

Se også: Falck-koks: Glemte gammel mand på sygehuset

- Bornholms Regionskommune har en aftale med Jer om, at den enkelte patient ikke må opleve en servicetid, der overskrider 1½ time til eller fra behandling, overholder I disse krav?

- Vi oplever meget sjældent, at vi overskrider de servicetider, der er aftalt mellem Kommunen og Falck.

- En patient ventede 3 timer og 10 minutter på Jer, og der blev ringet flere gange, er det rimeligt?

- Nej, det er bestemt ikke rimeligt, og vi beklager hændelsen meget. Jeg har undersøgt den pågældende sag, og der er sket en menneskelig fejl, der gør, at vi ikke får turen prioriteret til tiden. Vi kan kun lægge os fladt ned og undskylde.

Driftchefen Jakob Wohlgemuth mener, at det heldigvis er et enkeltstående tilfælde, men erkender, at det bestemt ikke godt nok og langt fra den service Falck er kendt for og ønsker at levere.

- Hvad gør i for at rette op på problemet, så det ikke sker igen?

- Vi gennemgår nu grundigt procedurerne for at sikre, at risikoen for den slags fejl minimeres.

Berna og Glenn Christensen kan ikke forstå, hvorfor deres mor skulle behandles anderledes, fordi hun var større end gennemsnittet. (Foto: Claus Bonnerup) Samfund Min mor var for fed til Falck Min mor var for fed til Falck

- Synes I, at kørselsordningen ellers fungerer optimalt?

- Generelt er det min erfaring, at vi driver denne kørselsordning til borgernes tilfredshed, og vi oplever meget få svigt i kvaliteten i forhold til aftalen.

- Det er dog ikke første gang, at den 83-årige sidder og venter på Jer?

- Det er Falcks ansvar, at patienterne bliver afhentet efter aftalens præmisser. Vi kan ikke umiddelbart genkende, at den pågældende gentagne gange har ventet længere end normen. Det er heldigvis en enkeltstående fejl, men en fejl er én fejl for meget.

HJÆLP OS: Venter du også alt for længe, når du skal hentes efter genoptræning eller behandling på et sygehus? Tip din historie på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst).

0 kommentarer
Vis kommentarer