Rygestop som nytårsforsæt: 7. gang er lykkens gang

Nytår er højsæson for rygestop. Men du skal være tålmodig - det er nemlig i gennemsnit først efter syv forsøg, at du bliver røgfri

7. gang er lykkens gang, når man vil kvitte smøgerne, og du skal derfor ikke fortvivle, hvis du alder i. (Foto: benjamin Kürstein)
7. gang er lykkens gang, når man vil kvitte smøgerne, og du skal derfor ikke fortvivle, hvis du alder i. (Foto: benjamin Kürstein)

De fleste gyldne løfter om at stoppe med at ryge bliver givet nytårsaften. Men hvis ønsket først bliver født kl. 23.50 under massiv påvirkning af champagne og anden alkohol, kan du godt glemme alt om, at dit ønske går i opfyldelse.

Det kræver nemlig rigtig god planlægning at gennemføre et rygestop, og en ryger skal i gennemsnit prøve syv gange, før cigaretterne definitivt er lagt på hylde, siger Maren Svane, som er rygestopinstruktør ved stoplinien.dk.

- Det virker ikke, hvis man er skidefuld, og klokken er 10 minutter i tolv. Man skal forberede sig grundigt, og man skal tage beslutningen et par uger ud i fremtiden. Det tager tid at indstille sig mentalt på, at man ikke længere skal ryge, siger Maren Svane.

Find de rigtige hjælpemidler
En af de vigtigste forberedelser går ud på at lægge en plan for, hvad man gør, når livet uden smøger bliver svært. Man skal med andre ord have en strategi for, hvad man vil gøre, når man får lyst til en smøg. En ting, man kan være sikker på, er nemlig, at trangen vil komme over en med ubehagelig kraft.

- Man skal have nogle modstrategier, når processen bliver svær. Vores erfaring er, at rygerne har mest succes, hvis de benytter f.eks. plaster eller tyggegummi og går igennem et intensivt forløb. Alle kommuner har rygestopkurser, og dem kan jeg varmt anbefale, siger Maren Svane.

Se også: Fire ud af 10 er flove over at ryge

De fleste rygere frygter ikke bare at falde i, når trangen melder sig, men også, at vægten stiger, og at humøret falder til lavpunktet. Men det er en skrøne, som man ikke skal ligge under for, siger Maren Svane.

- Det er slet ikke nødvendigt, at man skal tage mange kilo på. Det er normalt, at man tager to - tre kilo på, men man skal lade være med at trøstespise, fordi man savner sine cigaretter, siger Maren Svane.

- Hvis man får humørsvingninger, skyldes det ofte, at man bruger cigaretter og plaster forkert. Typisk kommer man til at underdosere, og det vil man kunne mærke på humøret, men omvendt skal man heller ikke overdrive, og man skal huske at trappe ud af det igen, så man ikke ender med at bruge nikotintyggegummi i årevis, siger Maren Svane.

Når du taber en kamp
Og når man falder i, og det gør de fleste jo, er det meget vigtigt, at man ikke tager det som et nederlag.

- Man skal se på det som et fodboldhold, der har tabt en kamp. De dunker ikke hinanden i hovedet med, hvor elendige de er til at spille fodbold. De analyserer deres forsvar og finder ud af, hvor deres huller er. Når man falder i som ryger, har man nogle huller i sit forsvar. Dem skal man finde og lægge en plan for, hvordan man stopper næste gang, siger Maren Svane.

På stoplinien.dk kan du læse meget mere om, hvordan du bedst slipper af med rygetrangen. Du kan teste din afhængighed og motivation og tjekke, hvor godt din krop har af at være sluppet af med tobakken.

Hvis du har en smartphone, kan du downloade app'en Quiit, som er udviklet til rygere, som har besluttet sig for at stoppe, men som mangler motivation for at komme i gang.

0 kommentarer
Vis kommentarer