Ekspert: Skræmmekampagner får dig til at ryge mere

En ny skræmmekampagne giver rygerne bedre mulighed for at undgå dårlig samvittighed, mener ekspert

Tilsodede lunger, uhyggelige menneskefostre, en appelsinstor svulst på halsen og trusler om en langsom, smertefuld død og impotens.

I dag blev en ny skræmmekampagne mod rygning lanceret. Men virker den efter hensigten?

Nej, mener mener Thomas Z. Ramsøy, der er seniorforsker og ph.d. på Copenhagen Business School. Han forsker i hjernens beslutninger og især i, hvordan hjernen arbejder, når vi køber og forbruger.

Han har studeret, hvordan rygere reagerer på skræmmekampagner og er ikke imponeret over de nye kvalmebilleder på cigaretpakkerne:

- De nye billeder på cigaretpakkerne vidner først og fremmest om en komplet manglende forståelse for reklamer, men ikke mindst om en manglende forståelse for, hvordan hjernen virker, siger han til ekstrabladet.dk.

KIG VÆK!
For det er, i følge Thomas Z. Ramsøy, ikke lige sådan at skræmme rygere væk fra smøgerne:

- Vi ved, at når hjernen opfanger skræmmebilleder, sender den et stærkt signal ud, der siger 'KIG VÆK!'. Jo værre skræmmebilledet er, jo mindre disponeret er man for at kigge på det.

Se også: Thorning: Du må kun købe 20 cigaretter Se også: Thorning: Du må kun købe 20 cigaretter

Derfor virker den nye skræmmekampagne med billeder af skrækscenarier for rygere stik imod hensigten.

- Man tror, at rygere bliver motiverede til at stoppe med at ryge, men i stedet kigger de bare væk fra den information, som skal hjælpe dem med at stoppe, mener Thomas Z. Ramsøy, som undrer sig over, at kampagnen overhovedet er blevet til virkelighed:

- Man har en kæmpe viden og en stor litteratur på dette område, og alle undersøgelser peger på, at skræmmebilleder ikke virker. Man ved, at positive budskaber virker langt bedre til at afholde folk fra røgen. Derfor burde man gå den anden vej og vise folk, hvordan et liv uden cigaretter kan være, siger Thomas Z. Ramsøy.

Happy ending
Selv de gamle mærkater på cigaretpakkerne, som kun var tekst med uhyggelige budskaber, mener Thomas Z. Ramsøy ikke virker efter hensigten.

Et godt eksempel på, hvordan en kampagne med et alvorligt budskab kan virke efter hensigten er ifølge Thomas Z. Ramsøy reklamerne fra Red Barnet.

- I starten af reklamerne ser man ulykkelige mennesker, som har brug for hjælp, men i slutningen vises det positive budskab om, at der findes en bedre verden, hvis man agerer på reklamens budskab, fortæller Thomas Z. Ramsøy.

Se også: Radikal: Rygning burde være forbudt Se også: Radikal: Rygning burde være forbudt

0 kommentarer
Vis kommentarer