Sådan kommer du bedst gennem weekenden

Gode råd til at komme over svineinfluenza. Det hjælper ikke at fylde sig med chokolade. Vær derimod sund, og spis lakridsrod og ingefær

Weekenden kan virke lang i selskab med H1N1 og DR's genudsendelser - denne gang den danske klassiker fra 1975 'Sønnen fra Vingården' lørdag aften. Kup! har bedt kok og ernæringsekspert, Oscar Umahro Cadogan, give ti gode råd til, hvordan du kommer hurtigere og mere smertefrit gennem weekenden under dynen i selskab med den uvelkomne influenza A.

1. Gå langt væk fra alt, der indeholder tilsat sukker. For eksempel saftevand, kage, slik og is. Undersøgelser har vist, at sukkeret hæmmer immunforsvaret og for eksempel hindrer c-vitamin i at trænge ind i de hvide blodlegemer.

2. Spis lakridsrod. Den lindrer luftvejene og beroliger halsen. Du kan lave en te ud af lakridsrod, som også kan fås som pulver. Der er i øvrigt nogle stoffer i lakrids, der har vist sig at have en hæmmende effekt på virus.

3. Ingefær er godt. Ingefær virker på slimhinderne, hæmmer irritation og kan virke febernedsættende. Den hårde opskrift lyder: Skræl 100 gram ingefær og voldblend det med en liter vand. Kom væsken gennem en fintmasket sigte og drik det i doser af en deciliter ad gangen. Man kan også blande en deciliter af ingefærkoncentratet med kogende vand og drikke det som te. Og så smager ingefær fantastisk.

4. Friske urter fra middelhavslandene har en beroligende effekt. Kom for eksempel en kvist rosmarin, timian, salvie eller oregano i kogende vand, og drik det som te. Smager godt sammen med lakridsrod.

5. Hold dig fra alt for meget kaffe.

6. C-vitaminer er godt. Som udgangspunkt er frisk frugt som citrusfrugter, røde peberfrugter og kiwier godt. Men hvis du for eksempel ikke er så sulten, kan du i stedet med korte mellemrum tage vitamintilskud i små mængder.

7. Tag D-vitamin, som mest bruges forebyggende, men danskere generelt får for lidt af, især om vinteren. Du kan, hvis du allerede har fået influenza A, godt tage et ordentligt skud, mens du er syg, men du kan også med fordel begynde at tage D-vitaminer for at forebygge imod H1N1-smitten.

8. Zink er et gammelkendt immunstyrkende middel. Normalt bør man kun tage 15 milligram zink om dagen, men hvis du er ramt af influenza A, så kan du godt tåle at tage 30 milligram i døgnet et par dage, selvom det er mere, end man normalt anbefaler. Zink styrker slimhinder og immunforsvar.

9. Hvis du kan klemme noget ned, så sørg for at spise hyppigt, men gode, små, varme måltider.

10. For nogle hjælper det mod slim i luftvejene at holde sig fra mælkeprodukter i en periode, men prøv dig frem.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere