Sådan løber du uden skader

Vi løber som aldrig før, men vi får også flere skader. Få fem gode råd fra en marathonløber til, hvordan du undgår at løbe dig i stykker

Mere end hver fjerde dansker løber jævnligt, og det giver en hel del skader i løbet af et år. (Foto: Colourbox)
Mere end hver fjerde dansker løber jævnligt, og det giver en hel del skader i løbet af et år. (Foto: Colourbox)

Det er blevet populært at løbe. Både mænd og kvinder spænder løbeskoene i flæng og spæner afsted på landeveje og skovstier over det ganske land.

Siden midten af halvfemserne er løb som motionsform eksploderet, og ifølge en ny undersøgelse fra Idrættens Analyseinstitut løber mere end 25 procent af Danmarks voksne befolkning jævnligt i dag.

Se også: Maraton er ikke nok: Det skal være vildere

Idrættens Analyseinstitut deler motionsløberne op i fem kategorier:

- Traditionsløbere, der løber, fordi de nyder det

- Socialløbere, der primært er motiveret af samværet med andre under løb

- Udfordringsløbere, der løber for at komme i bedre form eller kunne løbere længere eller stærkere

- Selvorganiserede løbere, der løber, fordi det er en motionstype, der passer ind i deres travle hverdag - de kan løbe hvor og hvornår, det passer dem

- Sundhedsløbere, der løber af pligt og for et bedre helbred

Se også: Styrk din naturlige støddæmper

For store ambitioner giver bagslag
Men med flere løbere følger også flere løbeskader. Fælles for løberne er, at de ofte sætter for hurtigt i gang, varmer for dårligt op og er så ambitiøse, at de overtræner og vil yde mere, end de er i form til.

Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universtitetshospital viser, at løb er en af de sportsgrene, hvor flest kommer til skade. Omkring 4000 danskere får årligt løberelaterede skader, der skal behandles.

Eivind Møller er er uddannet fysioterapeut og osteopat og specialist i sportsskader. Han er ikke overrasket over det høje antal skader blandt danske løbere.

- Folk vil slå deres egne rekorder eller løbe maraton. Det er der selvfølgelig ikke noget galt i, men mange vil se resultater med det samme og går for hurtigt frem med træningen. Og så går det ofte galt, fordi kroppens mekanik slet ikke er gearet til den øgede træningsmængde. Det skyldes typisk skævheder i kroppen eller mangel på fleksibilitet, der på grund af belastningen får alvorlige konsekvenser, siger han.

Se også: Forebyg løbeskader med Marathon Sport

Følg kroppens egne råd
Men der findes råd for, hvordan man kommer i god form, kan holde sine mål og undgå skader, så man ikke tvinges til irriterende pauser midt i den gode træning.

1. Varm op med udstræknings- og fleksibilitetsøvelser, inden du løber af sted.

2. Lyt til din krop og hold hellere et par dages pause, hvis du oplever kraftig ømhed eller smerter.

3. Husk din restitution. Formen bliver kun bedre af at lade kroppen regenerere.

Se også: Drop bare udstrækning - det hjælper ikke alligevel

4. Hvis du vil øge træningsmængden, så gør det i små etaper og vær hele tiden opmærksom på din krops reaktioner.

5. Søg professionel behandling, hvis du oplever smerter, som ikke går væk efter du i en periode har holdt pause fra dit løb.

Se og hør Danmarks bedste marathonløber Henrik Them give gode råd til, hvordan du varmer godt op og undgår skader

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere