DF: Patienter skal have bedre rettigheder

Det skal være muligt for patienter at klage videre, selv når en klagefrist er overskredet, mener Dansk Folkeparti

- Hvis der så går så lang tid, at andre læger opdager fejlene, så skal man altså kunne klage og få sagen vurderet, mener sundhedsordfører Liselott Blixt, Dansk Folkeparti. (Arkivfoto: Rune Johansen/Polfoto)
- Hvis der så går så lang tid, at andre læger opdager fejlene, så skal man altså kunne klage og få sagen vurderet, mener sundhedsordfører Liselott Blixt, Dansk Folkeparti. (Arkivfoto: Rune Johansen/Polfoto)

HJÆLP OS: Har du oplevet fejl i behandlingen af din klage over fejlbehandling? Tip os på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Det er ikke rimeligt, at døren til en erstatning smækkes hårdt i, hvis det senere viser sig, at patienterne faktisk har ret i deres klage.

Det mener sundhedsordføreren i Dansk Folkeparti, som nu vil bede sundhedsministeren se på sagen om den fejlbehandlede patient Kennet Hansen fra Lyngby.

HELE SAGEN: Læge gav patienten ret - og så fik han nej til erstatning

Allerede i 2007 udtalte en læge nemlig, at behandlingen af Kennet Hansens hånd var en såkaldt 'border line'-sag. Og i 2011 vurderede en specialist fra Rigshospitalet, at patienten var blevet behandlet forkert og fortjente en erstatning.

Men både i Patientforsikringen og nu Patientskadeankenævnet har Kennet Hansen - der først meget sent blev bekendt med lægernes udtalelser - fået afslag på sin klage. Formelt fordi klagefristen er overskredet:

- Jeg mener, at patienter som Kennet Hansen skal kunne få genvurderet deres sager, når man kan se, at der er en grund til, at patienten ikke tidligere har opdaget fejl i sagen, siger sundhedsordfører hos Dansk Folkeparti, Liselott Blixt, til ekstrabladet.dk.

LÆS OGSÅ:

Se også: Patientforsikring: Lægen afgør ikke sagen

- Det kan også være patienter, der får en operation, fortsat har smerter og ikke ved, at der faktisk ligger ting i sagen, som er vigtige for deres klager.

- Og hvis der så går så lang tid, at andre læger opdager fejlene, så skal man altså kunne få sin sag genvurderet. Man skal simpelthen kunne dispensere fra de nuværende regler. Ellers har man ingen rettigheder som patient, mener Liselott Blixt.

- Kennet Hansen opdager jo sent i sit forløb, at en læge allerede i 2007 har kaldt hans sag for et 'grænsetilfælde'. Og hvis han havde vidst det i 2007, så havde han klaget videre. Hvad tænker du om, at de her papirer fra lægerne bliver holdt inde i systemet, indtil sagerne er helt afsluttede?

- Det er et problem, at man jo i sundhedssystemet bare kan holde papirerne tilbage, hvis det ikke lige passer ind i dets vurdering af sagen, siger Liselott Blixt, der understreger, at hun er tilhænger af en tidsfrist på patientklager.

- Men der vil være nogle sager som Kennet Hansens, hvor man for sent opdager vigtige ting. Og i disse enkelte sager er der brug for at dispensere.

LÆS ALT OM SAGEN I EKSTRA BLADET I DAG:

* Vred patient: Det kan ikke være rigtigt
* Ankenævn: Kunne bare have klaget noget før
* Mange får afslag på patientklager

HJÆLP OS: Har du oplevet fejl i behandlingen af din klage over fejlbehandling? Tip os på en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

1 af 2 Kennet Hansen opdagede først meget sent, at en specialist fra Rigshospitalet gav ham ret i, at hans hånd er blevet fejlbehandlet. Nu vil Dansk Folkeparti giver patienter som ham mulighed for genoptagelse af deres sager. (Foto: Linda Johansen)
2 af 2 - Hvis der så går så lang tid, at andre læger opdager fejlene, så skal man altså kunne klage og få sagen vurderet, mener sundhedsordfører Liselott Blixt, Dansk Folkeparti. (Arkivfoto: Rune Johansen/Polfoto)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere