Glem alt, hvad du har lært om isposer: Sådan skal skader behandles

Siden 1978 har man behandlet skader ved at køle dem ned og lade kroppen hvile. Men ny forskning viser, at is skal begrænses, og det skadede led skal holdes ved lige.

Hvis man skal putte is på foden, er det for at lindre smerten. Ikke for helingsprocessen. Foto: POLFOTO/Bo Svane
Hvis man skal putte is på foden, er det for at lindre smerten. Ikke for helingsprocessen. Foto: POLFOTO/Bo Svane

Smerten er uudholdelig. Om det så er på gulvmåtterne i en gymnastiksal, på grønsværen eller i idrætshallen. Benet smækkes op, is lægges på, og du holder det i ro indtil, effekten er ovre.

Men en ny forskning viser, at det overhovedet ikke er sådan, du skal behandles, når du bliver skadet. Derimod forsinker det helingsprocessen.

Dr. Gabe Mirkin stod i 1978 stod bag udtrykket RICE (rest, ice, compression og elevation). Han tyer nu til koret af folk, som underbygger den nye undersøgelse. En undersøgelse offentliggjort i The Journal of Strength and Conditioning Research der viser, at is på skader faktisk forsinker helingsprocessen.

Jan Lasota, der er idrætsfysiolog og doktor i osteopati, fortæller, at det faktisk er bedre at lade være med at putte is på.

- Du hindrer dig selv i at hele, hvis du putter is på. Det er bedre at lade være, fortæller han til Ekstra Bladet.

Behandlingsformen 'RICE' er blevet brugt af alle sportsudøvere, atleter og lignende, hvilket Jan Lasota finder naturligt, da vi alle er vokset op med den behandlingsform.

Dette syn har været normalt i flere årtier, men i fremtiden skal det undgås. Foto: POLFOTO/Kim Andersen
Dette syn har været normalt i flere årtier, men i fremtiden skal det undgås. Foto: POLFOTO/Kim Andersen

- Den nye forskning viser, at is reducerer helingsprocessen med 15 %. Is får blodkarrene omkring skaden til at trække sig sammen og nedsætter blodgennemstrømningen, forklarer Jan Lasota.

Inflammation er kroppens naturlige reaktion på en skade. Is vil hæmme inflammationen og dermed helingen.

Dr. Gabe Mirkin forklarer, at man godt kan putte is på, men så må det ikke være i længere tid end ni minutter. På den måde kan man lindre smerten - men det hjælper ikke på helingsprocessen. Han anbefaler derimod, at man dyrker let motion i genoptræningen, da det udvider blodkarrene.

Jan Lasota tør også garantere, at RICE efterhånden er en saga blot.

- Det er helt sikkert, at RICE ikke virker. Det vil jeg mene.

En artikel på voresplus.dk, der er skrevet af Jan Losota, forklarer, at det nye huskeord er MCE: Move, compression og Elevate. Man skal bevæge, det man kan så meget som muligt. Man skal lave en komprimerende forbinding og holde det skadede væv højt.

Idrætsfysiologen tror nu, at vi har fundet løsningen.

- Førhen troede man, at inflammation var skidt, men nu ved vi, at det er nødvendigt. Derfor tror jeg, at vi gør det samme som nu om 40 år.

Så riv isposen op ad lægetasken og smid den i skraldespanden.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen