Massivt pres på 1813: Over 50 minutters ventetid

Akuttelefonen er massivt under pres lørdag aften. Patienter må vente i over 50 minutter på at komme til

Foto: Jonas Olufson
Foto: Jonas Olufson

Ved du noget, eller har du haft en dårlig oplevelse med 1813 lørdag aften? Send os dit tip på 1224@eb.dk eller SMS 1224 (alm. takst)

Akuttelefonen 1813 er i sagens natur opfundet for at hjælpe personer med akutte skader. Men lørdag aften er der ikke så meget 'akut' over Region Hovedstadens telefon.

Flere personer fortæller til Ekstra Bladet, at de har måtte vente over 45 minutter på at komme til.

Ekstra Bladet har været i kontakt med Region Hovedstadens enhedschef for Medier og Omdømme, Martin Lassen-Vernal. Han bekræfter, at der i øjeblikket er lang ventetid.

Men fordi Ekstra Bladet ringer på et ydertidspunkt, så har de ikke mulighed for at tjekke, hvor lang ventetiden helt præcist er.

- Vi har ikke mulighed for at tjekke ventetiden, fordi du ringer på et ydertidspunkt. Vi har ingen til stede lige nu, siger Martin Lassen-Vernal.

Enhedschefen vil alligevel forsøge at sende Ekstra Bladets forespørgsel videre, til dem der sidder med det.

Men da Ekstra Bladet forsøger at ringe til den såkaldte akuttelefon får vi hurtigt at vide, at der lige nu er 54 minutters ventetid.

Ventede med syg datter
Ekstra Bladet har talt med Kim, der lørdag aften havnede i akuttelefonens kø.

Hans datter var blevet ramt af sygdom, men de kom først igennem efter 43 minutter, og så var ventetiden ikke en gang forbi.

- Vi ventede først i næsten tre kvarter, og da vi så kom frem måtte vi vente yderligere på at få fat i en læge, skriver Kim i en mail til Ekstra Bladet.

Han ønsker ikke at få sit fulde navn frem, men Ekstra Bladet er bekendt med hans identitet.

Tidligere ramt af nedbrud
Region Hovedstaden har lørdag aften heller ikke nogen mulighed for at fortælle, hvad ligger bag den lange ventetid. Derfor er det også uvist, om der er tale om et nedbrud.

Men for lidt mere end en måned siden var den gal. D. 25 december gik den udskældte telefon ned med en IT-fejl.

Dengang var 1813 nede i lige knap fem timer.

----------

Rettelse: Martin Lassen-Vernal var tidligere i artiklen omtalt som 'Akuttelefonens presseansvarlige', hvilket ikke er korrekt. Hans korrekte titel er 'enhedschef for Medier og Omdømme' i Region Hovedstaden.

72 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere