Så slemt er alkohol for din sædkvalitet

Jo mere du drikker, des ringere bliver din sædkvalitet. Har du planer om at booste din sædkvalitet i 2015, så er opskriften heldigvis simpel - du skal bare leve sundt

Bare fem genstande om ugen skader din sædkvalitet, viser ny forskning (Foto: Claus Bonnerup).
Bare fem genstande om ugen skader din sædkvalitet, viser ny forskning (Foto: Claus Bonnerup).

Nytårsaften er en højtid for sociale sammenkomster, og hvad der dertil  hører af alkoholindtag.

Mens alkoholen booster festglæden i hjernen, så skaber den depressive tilstande i dine testikler. Det viser et nyt dansk studie, der for nyligt er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift British Medical Journal.

- Vi fandt ud af, at drak man mere end 5 genstande om ugen, så gik det ud over sædkvaliteten. Men det blev først rigtigt slemt, hvis man drak meget. Vi kunne se, at dem der drak fem til ti genstande havde dårligere sædkvalitet. Og dem der drak 10-15 de havde igen endnu dårligere sædkvalitet, siger Tina Kold Jensen, professor i Miljømedicin ved SDU, og fortsætter:

- Der var sådan et dosis-respons forhold, så jo mere man drak, jo dårligere sædkvalitet havde man.

Studiet, der er baseret på 1221 danske mænd, viste, at det både er den enkelte sædcelles chance for at udføre sin mission i livet og det samlede antal sædceller, der faldt, hvis man drak meget.

- Det var især på spermkoncentrationen og totaltallet af sædceller, som alkoholen påvirkede. Men det var også lidt på sædcellernes udseende (som alkoholen påvirkede, red.), siger Tina Kold Jensen.

- Er det sådan, at nytårsbranderten reducerer sædkvaliteten, eller kræver det et mere vedvarende alkoholindtag, før det har effekt?

- Der går tre måneder fra sædcellerne modner i testiklerne, til de kommer ud. En enkelt brandert kan sikkert godt betyde noget, men det er mere et kronisk højt forbrug, der har en effekt.

- Hvis man gerne vil have god sædkvalitet i 2015, hvad skal man så gøre?

- Man skal lade være med at drikke for meget alkohol, og man skal lade være med at ryge. Og så skal ikke spise for meget fedt. Man skal faktisk spise sundt og varieret, og så har vi et studie, der viser, at man skal få sovet godt om natten, siger professor Tina Kold Jensen.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere