Spiser du for meget til måltiderne? Så er løsningen her

Ryger der altid lidt for meget indenbords til hovedmåltiderne, så er der en helt bestemt ting, du kan gøre for at ændre på det, siger diætist

Spiser du næsten altid lige en portion mere, end du behøver? så har klinisk diætist en idé til dig. Foto: Colourbox
Spiser du næsten altid lige en portion mere, end du behøver? så har klinisk diætist en idé til dig. Foto: Colourbox

Du kender det helt sikkert. Et lækkert måltid mad er blevet serveret for dig, og du har allerede spist nok til, at du egentlig godt ved, at du faktisk er mæt.

Men det skal da ikke stoppe dig i liiiiige at klemme en ekstra lille portion ned, mest fordi det jo smager så godt.

Men det burde du faktisk stoppe med, for overspisning er meget usundt i længden. Sundhedsstyrelsen klassificerer faktisk tvangsoverspisning som en psykisk lidelse, som to-tre procent af den voksne, danske befolkning lider af. Det skriver Ritzau Fokus.

29-årige Ronnie Poulsen har måttet udfordre sine grænser for at få smidt sine overflødige kilo. Foto: Peter Wixtröm/Aftonbladet Krop og træning Ronnie slap af med ølmaven - tabte 13 centimeter om taljen

Knurrer maven eller er du træt?
Lider du af tvangsoverspisning, er det vigtigt at søge hjælp. Er dit problem snarere en madglæde, som sætter sig på sidebenene, er det også vigtigt at sætte ind, særligt hvis du ønsker at gå ned i vægt.

- Det er ret vigtigt, at man lærer at skelne mellem reel sult – altså det, vi kalder fysiologisk sult – eller følelsesmæssig sult, siger Anne Louise Knudsen, klinisk diætist ved Diætpiloten.

Hun forklarer, at den fysiologiske sult er den, vi mærker, når maven knurrer. Den følelsesmæssige sult er den, du kan opleve, hvis du er ked af det, træt eller måske tørstig.

Når du føler, at du er sulten, er det derfor vigtigt at mærke efter, om du rent faktisk er det, og at tænke over, om du har husket at drikke nok i løbet af dagen.

Per Rico som han ser ud i dag 45 kilo lettere. Han spiser som han gjorde før han startede sin kur, men faster stadig to gange om ugen med vægttabsresultater. Udover fasten går han fem kilometer om dagen. Privat foto Krop og træning Tab dig med faste: Per Rico smed 45 kilo på 5:2-kuren

Musklen i maven
Mavesækken kan tage skade af overdreven spisning, fordi den vænner sig til det store madforbrug, og udvider sig for at have plads til det hele. Det har Anne Louise Knudsen heldigvis en løsning på.

- Hvis du skal få din mavesæk til at blive mindre efter en periode med alt for meget mad, er det eneste rigtige at gøre at tage en kold tyrker i en uges tid. Mavesækken er nemlig en muskel, der kan trække sig sammen i løbet af kort tid, siger diætisten til Ritzau Fokus.

Mere konkret råder hun til, at man reducerer sit madindtag til to tredjedele af det, man plejer at spise, i omkring en uge. Mange vil i løbet af den uge mærke sult, særligt i de første par dage, men det skal man ifølge Anna Louise Knudsen ignorere.

27 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere