Thorben raser: Betalte 312 kr. for 15 sekunders NemID-support

Små erhvervsdrivende raser over, at de er tvunget til at bruge Nemid og betale gebyrer for at få support

- Vi er som alle andre danske virksomheder tvunget til at bruge Nemid og Nets - og det misbruger Nets selvfølgelig som monopolist til at flå os for gebyrer ved enhver tænkelig lejlighed. Men lige lovlig groft blev det, da vi ringede ind i 15 sekunder blot for at høre, hvordan vi skaffede en elektronisk nøgleviser til Nemid. Det kostede 250 kroner plus moms, siger Thorben Bach Pedersen. Privatfoto
- Vi er som alle andre danske virksomheder tvunget til at bruge Nemid og Nets - og det misbruger Nets selvfølgelig som monopolist til at flå os for gebyrer ved enhver tænkelig lejlighed. Men lige lovlig groft blev det, da vi ringede ind i 15 sekunder blot for at høre, hvordan vi skaffede en elektronisk nøgleviser til Nemid. Det kostede 250 kroner plus moms, siger Thorben Bach Pedersen. Privatfoto

Da Danmarks markedsdominerende udbyder af betalingsydelser Nets for få måneder siden gik på børsen, kunne 70 ledende medarbejdere score mellem otte og 679 millioner kroner - hver. I alt op mod 2,4 milliarder kroner til cheferne.

Virksomheden, som står bag det upopulære betalingsservice-gebyr, har gennem årene fået kritik af forbrugerorganisationer og konkurrencemyndigheder for at slå mønt på jammerlig dansk konkurrence.

Sure selvstændige
Men også mange små erhvervsdrivende er stærkt kritiske fordi, de bliver opkrævet 312 gebyr-kroner inklusiv moms fra Nets, når de ringer for at få support til det omdiskuterede NemID, som myndighederne kræver, at de skal bruge.

Eksempelvis Thorben Bach Pedersen, som driver virksomheden Mobil-manden.dk.

- Vi er som alle andre danske virksomheder tvunget til at bruge NemID og Nets - og det misbruger Nets selvfølgelig som monopolist til at flå os for gebyrer ved enhver tænkelig lejlighed. Men lige lovlig groft blev det, da vi ringede ind i 15 sekunder blot for at høre, hvordan vi skaffede en elektronisk nøgleviser til NemID. Det kostede 250 kroner plus moms, siger han til Ekstra Bladet.

Et højt antal øvrige erhvervsdrivende harcelerer på online brokke-gabestokke som Trustpilot over Nets-gebyret.

Hemmeligholder antal
Nets vil over for Ekstra Bladet ikke oplyse, hvor mange erhvervsdrivende som har ringet ind og er blevet opkrævet 250 kroner, men Nets pressechef Søren Winge siger, at gebyret blot dækker de udgifter, som er til supporten.

- Ja, I påstår eksempelvis også, at det koster jer 4,32 kroner at flytte penge fra en konto til en anden via Betalingsservice. Et beløb, hvor danskerne ikke har nogen jordisk chance for at efterprøve, hvad jeres udgifter er. Fordi I ikke vil lægge tallene frem. Hvordan vil I bevise, at det koster jer 250 kroner at yde eksempelvis tre minutters support?

- Jamen det er ikke tal, vi fremlægger, men det er en del af den aftale, vi oprindeligt indgik med Digitaliseringsstyrelsen. Det er den udgift, vi faktisk har, siger Søren Winge og understreget, at de 4,32 kroner er det beløb, Nets opkræver fra forbrugerne.

- Hvor mange 250 kroners gebyrer har I opkrævet hidtil?

- Det er heller ikke tal, vi oplyser.

- Hvorfor er det hemmeligt?

- Det er forretningsfortrolige oplysninger. Det er en detaljegrad om vores omkostninger og indtjening, som vi ikke offentliggør.

- Så det kan være en udmærket forretning for jer?

- Det er en bekostelig service at stille til rådighed i mange timer hver dag. Gebyrets størrelse skal dække vores omkostninger.

- Jo, men den påstand vil du ikke dokumentere med faktiske tal – indtægter og udgifter til at yde support. Hvorfor lægger I ikke tallene frem for at undgå enhver mistanke om som monopolist at misbruge jeres enestående markedsposition til at tage overpriser?

- Det vil vi også gøre, hvis en myndighed efterspørger det. Andre erhvervsdrivende kan også yde support på Nemid, hvis de synes, vi tager os for godt betalt.

- Kan I forstå, hvis en lille erhvervsdrivende, som er tvunget til at bruge Nemid, bliver vred over at blive pålagt gebyrer for at få hjælp til systemet?

- Jeg kan sagtens forstå, at særligt mindre erhvervsdrivende, eksempelvis enkeltmandsvirksomheder, synes 250 kroner er en stor omkostning for at få support. Derfor gør vi os også store anstrengelser for at oplyse om det, inden man modtager servicen.

- Hvordan kan I være motiveret til at gøre Nemid brugervenligt, når I samtidig kan tjene penge på, at det ikke er brugervenligt, så folk skal have support.

- Det er ikke et område, hvor vi har som formål at tjene penge.

- Hvordan kan I være motiverede til at gøre NemID brugervenligt, når I samtidig kan tjene penge på, at det ikke er brugervenligt, så folk skal have support?

- Vi er forpligtede til at levere en god ydelse på NemID med en høj oppetid. Vi har en stor interesse i, at Nemid fungerer, og at folk kan betjene sig selv.

- Det udsagn vil du ikke underbygge med tal – så det ved ingen om passer?

-Jeg kan i hvert fald sige, at kontrakten, som blev indgået med Digitaliseringsstyrelsen i 2008, indeholder en aftale om den pris, vi kan tage for at yde servicen.

- Men hvorfor skal en enkeltmandsvirksomhed opkræves 250 kroner for at få eksempelvis tre minutters support?

- Det er en service, vi stiller til rådighed mange timer hver dag. Det kan i nogle tilfælde tage lang tid at servicere en kunde.

Nets understreger, at der er en række supportydelser til erhvervsvirksomheder, som Digitaliseringsstyrelsen betaler for, og som derfor er gratis for virksomhederne.

Nets skriver også til Ekstra Bladet, at 'alle henvendelser, hvor Nets er de eneste, der kan levere supporten, er frikøbt af Digitaliseringsstyrelsen og dermed gratis for virksomheden. Alle andre henvendelser vil kunne håndteres af andre it-kyndige leverandører til en virksomhed, og disse henvendelser koster 250 kroner.'

148 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere