Rejse til 0 kroner kostede 27.000

Vagthunden: Forlangte 27.000 kroner for at sende familie af sted

Charlotte og Johnny Christensen og børnene Nicklas og Patrick havde glædet sig til sammen med nogle venner at komme en tur til Gran Canaria. (Foto Klavs Bo Christensen)
Charlotte og Johnny Christensen og børnene Nicklas og Patrick havde glædet sig til sammen med nogle venner at komme en tur til Gran Canaria. (Foto Klavs Bo Christensen)

Hej vagthund

Vi har bestilt en rejse hos Primo Tours til Gran Canaria i 14 dage. Selskabets iPhone-applikation annoncerede med, at man kunne komme af sted i 14 dage for 0 kr. App'en ledte videre til Primo Tours' hjemmeside, hvor der stod, at man sparede 6798 kr. pr. person.

Vi bestilte rejsen til 2 voksne og 2 børn og betalte et gebyr på 138 kr. pr. person og modtog pr. mail bekræftelse og e-billetter. Pengene blev trukket fra kontoen.

Dagen efter ringede en salgskonsulent får at få bekræftet, at vi ikke skulle bruge transport fra lufthavn til hotel. Kort efter annullerede en salgskonsulent på min telefonsvarer rejsen og sagde, og at vi da måtte kunne sige os selv, at det ikke kunne lade sig gøre. Vi var dog velkomne til at betale 27.000 kr. for at komme af sted.

Jeg protesterede skriftligt over annulleringen og meddelte, at vi ville kontakte Forbrugerombudsmanden, Pakkerejse-Ankenævnet, samt en advokat, hvilket vi også har gjort.

I en mail skrev Primotours så, at nogen ' bevidst' har forsøgt at ' snyde' bookingsystemet, bl. a. fordi der ifølge rejsebureauet ' ALDRIG har været en pris i systemet, som passer med vores', og deres tekniker kan se, at ' der er ændret i URL'en (adressen på en hjemmeside, red.) ved bestilling'.

Primo Tours beskylder os altså for at have hacket hjemmesiden og beder om vores ip-adresse for at efterforske sagen.

Jeg er chokeret over behandlingen og mener, at vi havde ret til rejsen til den annoncerede pris.

Venlig hilsen Charlotte Christensen, Greve.

Vagthunden: Prisen er bindende for firmaet

Kære Charlotte

Når man køber flyrejser på nettet o. l. skal den samlede pris være oplyst, herunder afgifter, gebyrer osv. Den oplyste pris er bindende, medmindre der er tale om en åbenlys fejl.

Det kunne man argumentere for, hvis det udelukkende var oplyst, at du kunne komme af sted for 0 kr.

Men betales der 552 kr., er det ikke i sig selv givet, at der er tale om en fejl - med andre ord kan du ikke nødvendigvis siges at have været i ' ond tro'.

Du skriver, at der annonceres med en besparelse på 6768 kr., og det er jo ikke utænkeligt, at en virksomhed kan lave et slagtilbud af den karakter, selv om det lyder meget billigt.

På baggrund af dine oplysninger er min vurdering, at Primo Tours ikke er berettiget til at annullere rejsen eller kræve større betaling.

En endelig vurdering vil dog forudsætte nærmere indblik i bestillingssituationen.

Du bør samle al din dokumentation.

At I skulle have hacket hjemmesiden er en meget alvorlig anklage, som jeg ikke kan kommentere konkret.

Generelt håber jeg dog, at rejsebureauet er særdeles varsom med at bruge sådanne argumenter.

Kan du trods en skriftlig klage ikke nå til enighed med Primo Tours, synes jeg, det er oplagt at kontakte Pakkerejse-Ankenævnet.

Med venlig hilsen Jakob Steenstrup.

Primotours: De må gå til ankenævnet

Bjarke Hansen, direktør i Primo Tours, fastholder, at familien Christensen ikke kan få deres rejse til den pris, de har betalt.

' Grundlæggende er jeg af den holdning, at man handler ' i ond tro', når man køber en rejse til 0 kr., og man ' kun' betaler 2 procent af rejsens pris. Vores bogholder har reageret, så snart han opdagede fejlen og orienteret kunden', lyder det i en mail.

Først lød det pr. telefon, at rejsebureauets app aldrig har reklameret med rejser til 0 kr., men i mailen lyder det nu, at ' det ikke kan udelukkes, at app'en ' aldrig ved en fejl kan have vist rejser til kr. 0', men at Primo Tours ikke selv har kunnet fremprovokere priser til 0 kr.' - Det er træls, at kunden har regnet med en gratis rejse, som normalt koster 27.000 kr. Også for os, som lever af tilfredse kunder. Vi vil gerne i dialog og er kede af den situation, både vi og de er havnet i, men de har ikke sendt de ting, vi har bedt om, siger han.

- Det er vel heller ikke så sjovt som kunde at blive beskyldt for at snyde? - Vi beskylder ikke nogen for noget, men vil undersøge sagen.

- Hvordan skulle familien have fiflet med hjemmesiden, og hvorfor har I så ikke meldt dem til politiet? - Jeg er ikke tekniker, men vores it-kyndige har fortalt os, at man kan ændre i URL'en, så prisen ændrer sig.

- Det lyder ikke, som om sikkerheden hos jer er helt i orden.

- Alt kan hackes, men jeg kan ikke tage stilling til det, før jeg har indsamlet alt materiale i sagen.

Bjarke Hansen anbefaler familien at gå til Pakkerejse-Ankenævnet.

Har du også en sag for Vagthunden? Skriv til vagthund@eb.dk

Få gratis hjælp

Er du usikker på dine rettigheder som forbruger, så ring og få hjælp hos Forbrugerrådets Rådgivning.

Vi har åbent mandag til fredag kl. 9.00-15.00 på telefon 77 41 77 01.

Du kan også finde hjælp her: tænk.dk/råd

1 af 4 Charlotte Christensen har taget et billede af den app, som fik familien til at bestille den billige rejse. Hun fortæller, at tilbuddet var tilgængeligt i flere dage efter, at familien købte rejsen. (Privatfoto)
2 af 4 Her er første side af e-billetterne, som familien Christensen fik tilsendt, da de bestilte rejsen til Gran Canaria. (Privatfoto)
3 af 4 Her er anden side af e-billetterne, som familien Christensen fik tilsendt, da de bestilte rejsen til Gran Canaria. Her står der blandt andet, at passagererne sparer 6798 kr. pr. person. (Privatfoto)
4 af 4 Charlotte og Johnny Christensen og børnene Nicklas og Patrick havde glædet sig til sammen med nogle venner at komme en tur til Gran Canaria. (Foto Klavs Bo Christensen)
0 kommentarer
Vis kommentarer