Acer ødelagde min bærbare

Ugens Vagthund: Batteriet i computeren blev skiftet, men værkstedet sørgede for en ny fejl

Sebastian må foreløbig undvære sin egen computer, som er til reparation hos Acer - efter de selv ødelagde den. (Foto: Ole Frederiksen)
Sebastian må foreløbig undvære sin egen computer, som er til reparation hos Acer - efter de selv ødelagde den. (Foto: Ole Frederiksen)

Hej Vagthund

I 2009 købte jeg via Wuptii.com en bærbar pc fra Acer. Da batteriet i oktober 2011 gik kold, kort tid efter garantien udløb, henvendte jeg mig hos Wuptii. De sendte mig videre til Acer, og jeg sendte notebooken til reparation hos dem.

Men da jeg modtog den bærbare pc igen, virkede mit mainboard pludselig ikke. Jeg ringede selvfølgelig til Acer med det samme og fik bestilt en ny reparation.

Nu har jeg så modtaget et prisoverslag på 2314,50 kroner for udbedring af en skade, der er kommet i forbindelse med reparationen af batteriet. Kan det være rigtigt?

Jeg har prøvet at ringe til Acer igen, og da jeg efter 20 minutter endelig fik fat i en medarbejder, kunne han ikke hjælpe mig. Han sagde endda, at jeg skulle acceptere prisoverslaget, som om jeg ikke havde mulighed for at lade være. Det fandt jeg dybt upassende.

Jeg er 17 år, studerer og har intet job. 2314,50 kroner er fuldstændig sindssygt, specielt når det er dem, der har beskadiget pc’en.

Hvad skal jeg gøre?

Venlig hilsen Sebastian Schultz



Svar:

Kære Sebastian

Når du har indleveret computeren udelukkende med henblik på at få løst problemet med batteriet, skal du naturligvis ikke acceptere, at andre komponenter er blevet beskadiget under reparationen. I en sådan situation skal Acer som udgangspunkt erstatte skaden, men omvendt har du selv bevisbyrden for, at skaden er sket i deres varetægt.

I denne bevisbyrde ligger, at du skal sandsynliggøre, at skaden ikke var til stede, da du indleverede computeren – her vil det være et godt udgangspunkt, hvis du har en indleveringskvittering, der beskriver, at den blot blev indleveret pga. batteriet og intet andet.

Jo mere dokumentation du i øvrigt måtte have, som kan tale for din sag, jo bedre. Herefter vil bevisbyrden normalt ’tippe over’, hvorefter Acer skal kunne godtgøre, at beskadigelsen ikke kan bebrejdes dem.

Uanset hvad kan de naturligvis ikke pålægge dig at få udført en reparation mod betaling, hvis du ikke ønsker det. Start med at henvende dig skriftligt til forretningen med dit syn på sagen. Når I ikke til enighed, så er der mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet.

Venlig hilsen

Jakob Steenstrup

0 kommentarer
Vis kommentarer