Kilroy ødelagde min rejse

Vagthunden: Rejseselskabet vil ikke give Malene mere end en undskyldning efter dårlig planlægning

Rejseselskabet planlagde Malene Wolters rejse så dårligt, at hun måtte bruge 2000 kr. ekstra på at få det til at hænge sammen. (Foto: Rumle Skafte)
Rejseselskabet planlagde Malene Wolters rejse så dårligt, at hun måtte bruge 2000 kr. ekstra på at få det til at hænge sammen. (Foto: Rumle Skafte)

Kære Vagthund,

Jeg bestilte en flybillet gennem Kilroy fra København til Bangkok med mellemlanding i Amsterdam. Det skulle vise sig at være en stor fejl.

Turen kostede mig 2000 kr. mere end forudset, og desuden mistede jeg halvanden dag på min rejse.

SAS-flyet fra København var en time forsinket, hvilket resulterede i, at jeg skulle vente en hel dag i Amsterdam.

Så lang tid kunne jeg ikke vente, da jeg skulle nå et nyt fly fra Bangkok, og jeg måtte derfor selv betale en ny billet fra Amsterdam til et tidligere fly.

På hjemturen måtte jeg også vente seks timer på et andet fly i Amsterdam. Flyene var booket så tæt, at ti minutters forsinkelse gjorde, at jeg ikke kunne nå at komme om bord på det planlagte fly til København.

Ud over det mistede jeg en dag på mit forudbestilte hotel i Penang, som jeg allerede havde betalt for.

Min klage til Kilroy blev mødt med ligegyldighed og dårlig service. De afviste min forespørgsel om kompensation, og da jeg kom med et andet forslag – en billigere flybillet til mit kommende studieophold i Capetown, Sydafrika – fik jeg endnu en kold afvisning.

I korte træk føler jeg mig rigtig dårligt behandlet. Kilroy er et rejseselskab, som netop henvender sig til studerende, som i forvejen ikke har de store økonomiske midler. Jeg har spinket og sparet til turen, og eftersom jeg har haft alle de problemer på turen samt ekstraudgifter, så føler jeg, at jeg har fået en rigtig dårlig behandling.

Ligeledes er der langt mellem undskyldningerne i deres svar på min klage. Jeg rejser rigtig meget, men det er sidste gang jeg bruger Kilroy.

Venlig hilsen Malene Wolter

Du skal have dine penge tilbage

Kære Malene,

Jeg mener, at du dels har krav på kompensation og dels på erstatning på grund af forsinkelsen. Du oplyser ikke, om der har været særlige omstændigheder ved forsinkelse som for eksempel askesky eller snevejr. Begge dele kan have indvirkning på dine muligheder for at klage.

Kompensation kan komme på tale som følge af aflysningen – en form for plaster på såret for den ulejlighed, episoden har forvoldt. Kompensationen er et standardiseret beløb på mellem 125-600 euro – 950-4500 kr.

Herudover kan erstatning komme på tale. Det sker, når du kan dokumentere et økonomisk tab, hvilket er tilfældet med din rejse. Gem altid dokumentation i form af billetter, reservationer og boardingcard, til du kommer hjem i tilfælde af, at du skal klage. Du har krav på kompensation, fordi:

Du er på grund af en flyforsinkelse kommet for sent til et forbindelsesfly og er derfor nødt til at ændre din billet eller købe nye billetter.

Du har haft udgifter til hotel, billeje eller andet, som du ikke kan gøre brug af som følge af en forsinkelse eller en aflysning.

Du har mistet tid på dit rejsemål.

Du har krav på at få refunderet det fulde beløb. Mistet tid på dit rejsemål må du udregne skønsmæssigt efter værdien af den samlede rejse, så du kan gøre dit samlede krav gældende.

Dine rettigheder gælder også, selv om du ikke har købt en pakkerejse, som Kilroy nævner.

Hvis flyselskabet/rejsebureauet afviser dit krav, kan du klage til Forbruger Europa – www.forbrugereuropa.dk. Er der tale om et dansk flyselskab, kan du også klage til Forbrugerklagenævnet.

Reglerne findes i EU-forordningen om flypassagerers rettigheder.

Venlig hilsen Mette Reissmann

Ekstra Bladet og erhvervsjurist Mette Reissmann hjælper hver uge læsere, der er kommet i klemme. Skriv til vagthunden på vagthund@eb.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere