Montøren beholdt mine penge

Vagthundene: Da Jytte Steens vaskemaskine gik i stykker, stillede montøren den forkerte diagnose. Nu vil hun have sine penge tilbage

Jytte Steen måtte slippe 760 kroner for at få stillet en forkert diagnose, da hende vaskemaskine gik i stykker. De penge vil Jytte have igen. (Foto: Linda Johansen)
Jytte Steen måtte slippe 760 kroner for at få stillet en forkert diagnose, da hende vaskemaskine gik i stykker. De penge vil Jytte have igen. (Foto: Linda Johansen)

Kære vagthundene

Tredje september i år ville min Blomberg vaskemaskine ikke vaske mere.

Jeg ringede til HS Hårdehvidevarerservice i Holte, som sendte en montør 9. september. Han åbnede frontpladen på vaskemaskinen, lyste ind i maskinen og konstaterede, at det ikke var motoren. Han sagde, at det var en timer-fejl, som det ville koste 2800-3000 kroner at få repareret. Jeg ville tænke over det, så jeg betalte 760 kroner for 15-20 minutters besøg.

Dagen efter ringede jeg til Blomberg og talte med en meget venlig dame, som guidede mig gennem en test på maskinen, hvorved hun gennem telefonen kunne konstatere, at det ikke var timeren, det var galt med.

Hun sendte en montør senere samme dag. Han skruede bagbeklædningen af og tog motoren ud og kunne se, at der manglede kul. Han skiftede kullet og skruede bagbeklædningen på igen og tændte for maskinen. Den virkede. Alt i alt en regning på 1300 kroner, maskinen virkede og virker endnu.

Næste dag ringede jeg til HS Hårdehvidevarerservice og talte med Henrik Schwartz, som havde set på min vaskemaskine. Jeg fortalte om mit besøg af Blombergs montør, hvad han havde lavet, og hvad fejlen var. Henrik Schwartz beklagede sin fejl og lovede at sende mig de 760 kroner, jeg havde betalt for den forkerte diagnose.

Efter en uge var der intet sket. Jeg ringede igen og talte med en meget forundret Henrik Schwartz, som mente, han havde sendt en check. Hvis checken ikke var hævet, ville han sende mig en check. Intet skete.

Jeg ringede igen, men blev aldrig ringet op af firmaet.

Kan I hjælpe?

Med venlig hilsen
Jytte Steen, Frederikssund

Selvfølgelig skal du have dine penge
Kære Jytte

Jeg forstår sagen således, at du har lavet en mundtlig aftale med servicemontøren, om at du skal have 760 kroner tilbage. Mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige aftaler, men de kan være vanskelige at bevise.

Derfor vil jeg råde dig til at sende et anbefalet brev til servicemontøren og gøre opmærksom på, at I har en aftale om, at han skal tilbagebetale dig 760 kroner. Du bør i brevet gøre opmærksom på, at du på trods af jeres mundtlige aftale ikke har modtaget checken.

Du kan i dit brev angive en svarfrist på 14 dage, og hvis du ikke har hørt fra montøren efter denne dato, vil jeg råde dig til at kontakte en advokat.

Med venlig hilsen
Christian Schreitmüller

HS Hårdehvidevarerservice: Jeg har sendt pengene
Det er enkeltmandsfirmaet HS Hårdehvidevarerservice i Holte, der gav Jytte Steens vaskemaskine en forkert 'diagnose'.

Henrik Schwartz er ked af fejlen, og han har allerede sendt checken på de 760 kroner med posten.

- Jeg sendte den i begyndelsen af oktober, og checken er hævet, siger Henrik Schwartz.

- Jytte Steen hævder, at det ikke er hende.

- Jeg har forsøgt at ringe kunden op flere gange, men forbindelsen bliver afbrudt. Jeg tager fat i det med det samme og sætter nu banken til at undersøge, hvem der har hævet checken, lover Henrik Schwartz, der endnu en gang vil ringe til Jytte Steen.

Har du en sag, som vagthundene skal se på, så skriv til vagthund@eb.dk

Gode råd
- Sørg altid for at få dine aftaler på skrift.
- Hvis du har et tilgodehavende, er det en god idé at kontakte virksomheden med jævne mellemrum og presse på, for at de udbetaler pengene.
- Det er altid en god idé at få navnet på den person, du har indgået aftale med. Det gør det lettere efterfølgende, når du skal kontakte den erhvervsdrivende

Kilde: forbrugerstyrelsen

Skriv til Vagthundene:

kup! og juristerne Christian Schreitmüller og Martine Kiding fra Forbrugerstyrelsen hjælper hver uge læsere der er kommet i klemme. Mailadressen er: vagthund@eb.dk

Det kan du klage over

- Du kan gå til Vagthundene med klager over fejl, mangler og problemer med en konkret vare. Du kan også henvende dig med dårlige ydelser såsom abonnementer, rådgivning og behandling.

- Det er vigtigt, at du har købt eller bestilt varen eller ydelsen som privatperson og ikke på vegne af en virksomhed.

- Beløbet, du har købt for, skal være over 500 kroner.

- Du skal - hvis vi beder dig om det - være i stand til at kunne dokumentere dine synspunkter skriftligt (eksempelvis med faktura eller bon).

- Du kan som udgangspunkt ikke gå til Vagthundene med klager over handel med fast ejendom og tjenesteydelser ved fast ejendom. Det samme gælder visse sundhedsydelser såsom fejlbehandling, som du dog fortsat kan gå til Ekstra Bladets journalister med.

- Husk at besvare følgende i din mail: Hvilket produkt og hvilken pris er der tale om? Hvilken forhandler/firma? Hvornår blev handlen indgået? Hvornår klagede du til forhandleren/firmaet? Hvordan reagerede forhandleren/firmaet på din klage?

Vagthundene kan desværre ikke nå at behandle alle sager, som sendes til kup! Men vi vil gøre os umage for at udvælge de sager, som flest muligt læsere ville kunne genkende samt sager af principiel karakter.

Mailadressen er: vagthund@eb.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere