TDC vil ikke reparere min iPhone

Palle kan ikke få ordnet sin telefon, selv om den tilsyneladende har en produktionsfejl

Palle Rexen købte en iPhone med produktionsfejl af TDC, og nu vil de ikke hjælpe ham. (Foto: Anders Brohus)
Palle Rexen købte en iPhone med produktionsfejl af TDC, og nu vil de ikke hjælpe ham. (Foto: Anders Brohus)

Kære Vagthund,

Min iPhone er ved at sprække i glasset, men er ikke blevet tabt. Derfor indleverede jeg den til Telecare.dk, som reparerer alle telefoner uanset købssted og garanti. De måtte så ikke gøre noget, da den var købt ved TDC. Deres iPhone-ekspert kiggede alligevel på den og anbefalede mig hurtigst muligt at få den indleveret ved TDC, inden den ville begynde at revne på hele bagsiden. Han sagde, at det var en tydelig produktionsfejl i glasset.

Som sagt så gjort.

Jeg gik ned i butikken, og det var butikschefen, der tog imod min indlevering. Han gav mig ret i, at det var en tydelig produktionsfejl, så den skulle selvfølgelig sendes ind. Men meldingen fra værkstedet var, at den havde været udsat for slag eller stød. Jeg kunne så vælge at betale 2499 kroner for, at de reparerede den, eller 299 kroner for, at de enten destruerede den eller sendte den retur. Jeg valgte selvfølgelig at få min telefon igen og så betale de 299 kroner.

Jeg forklarede butikschefen, hvad udfaldet var blevet, og han kontaktede værkstedet for at forsøge at hjælpe mig, da han ikke er enig i deres vurdering. Den kom så retur i en pakke, som jeg tog med ned i TDC-butikken og bad dem pakke op for at sikre mig, at der ikke var sket yderlig skade på min telefon. Medarbejderen, der pakkede den op, konstaterede samme fejl og kunne ikke forstå, at den ikke var blev ombyttet. Sagen er nu gået i hårdknude, og jeg kan ikke komme videre med min sag. TDC kan og vil ikke hjælpe mere.

Med venlig hilsen

Palle Rexen, Esbjerg

De bør ombytte den

Kære Palle

Det er en interessant sag. Mange forbrugere oplever at få en klage afvist – ikke af butikken, men af værkstedet. Det er, som om værkstedet er blevet den, der bestemmer. Når en klage over en køberetlig mangel skal løses, skal det ske mellem køber og sælger og ikke mellem værksted og køber. Det bliver et spørgsmål, om du kan løfte bevisbyrden for, at det ikke er dig, der har forvoldt skade på din telefon. TDC Butik erkender i din sag, at der er tale om en produktionsfejl, idet glasset er ved at løsne sig.

Jeg vil derfor i din konkrete sag mene, at TDC Butik bør ombytte den (når nu værkstedet ikke vil/kan reparere den) og så tage slagsmålet med værkstedet efterfølgende. Det er god kundeservice og i overensstemmelse med loven. Du har ret til at vælge mellem at få din telefon ombyttet til en tilsvarende ny telefon eller få den repareret, og når sidstnævnte mulighed ikke kan lade sig gøre, så er det en bytter.

For en god ordens skyld skal jeg nævne, at hvis produktet er udstedt med en garanti, kan hverken producent eller forretning afvise at hjælpe dig. Husk, at der er forskel på garanti og reklamation. Reklamation har du i to år i medfør af købeloven, hvilket giver dig de muligheder, jeg har omtalt. En garanti er frivillig for producenten/butikken at give dig, da det stiller dig bedre end købeloven.

Venlig hilsen Mette Reissmann

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere