Forsikringen dækker alt - undtagen det forsikrede tv

Vagthunden: Rasmus købte en elektronikforsikring, som ifølge sælgeren dækkede alt. Den var ikke helt så dækkende, da Rasmus' fjernsyn gik i stykker..

Rasmus Lausten føler sig til grin. Han tegnede en forsikring på 1699 kr. på sin dyre fladskærm, men nu dækker den ikke. (Foto: Claus Bonnerup)
Rasmus Lausten føler sig til grin. Han tegnede en forsikring på 1699 kr. på sin dyre fladskærm, men nu dækker den ikke. (Foto: Claus Bonnerup)

Kære Vagthund,

Jeg købte for snart fem år siden en fladskærm fra LG i Elgiganten.

Da det var ret dyrt – 14.000 kr. – købte jeg på sælgerens opfordring en forsikring til 1699 kr., der dækkede de næste fem år. Sælgeren forklarede, at forsikringen dækkede alt, og jeg fik en lille folder med, som jeg desværre ikke har gemt.

Efter at jeg havde haft fjernsynet i fire et halvt år, opdagede jeg, at der var kommet en sort skygge hen over skærmen på ca. 20 gange fem centimeter.

Jeg indleverede mit tv, da jeg jo har fuld forsikring på det. Efter en måned fik jeg et brev fra forsikringsselskabet. Min sag var blevet afvist! De begrundede det med, at mit fjernsyn havde fået det, som hedder MURA og forklarede det sådan her:

'Fænomenet betragtes ikke som en oprindelig fejl, men som noget, der er forårsaget af tryk på panelet eller af anden påvirkning.

MURA er ikke noget, der generelt opstår ved en pludselig skadeshændelse. Fænomenet opstår over tid og kan forekomme i forskellige grader afhængig af, hvilket miljø tv'et står i, og hvordan det bruges.

Fænomenet betragtes altså som en udefra kommende skade, men opstår i reglen ikke som følge af en pludselig skadeshændelse –det vil side en hændelig hændelse. Derfor omfattes denne sag ikke af forsikringen, og vi afslår hermed dit krav.'

Kan det virkelig været rigtigt? I en linje står der, at moiré ikke opstår ved pludselig skadeshændelse –men i en anden linje står der, at det er opstået ved tryk på panelet, hvilket jeg tolker som en pludselig opstået skade, da det jo må være sket ved flytning. Altså et hændeligt uheld. Mit tv hænger på væggen og bliver aldrig berørt!

Jeg er lidt rundtosset og ret bitter over at have brugt 1700 kr. på en forsikring, som så ikke dækker, når skaden er sket. Føler, at de bare griner ad mig – så var de penge tjent.

Hvad gør man lige?

Venlig hilsen Rasmus Lausten, Aarhus

Elgiganten må bære byrden

Hej Rasmus

Det konkrete fænomen, moiré, som sagen drejer sig om, er et velkendt problem, som fjernsynsproducenter worldwide har været ramt af.

Det er korrekt af forsikringen at give dig afslag, for moiré er ikke at betragte som en pludselig opstået skade og dermed ikke dækket af forsikringens betingelser. Så hos forsikringen er der ikke noget at komme efter.

Når man køber en forsikring, er det forsikringsbetingelserne, der gælder, så dem skal man selvfølgelig læse grundigt, inden man køber forsikringen.

I denne konkrete sag er der dog det ekstra aspekt, at Elgigantens sælger – idet han siger, som han gør – ifølge min vurdering har solgt dig forsikringen under falske forudsætninger, fordi han har sagt, at forsikringen dækker alt.

Når forsikringen så ikke gør det, må Elgiganten efter min mening bære byrden. Det synes jeg, du skal prøve at gøre gældende over for dem.

Generelt, når man køber forsikringer, skal man være klar over, at man har 14 dages fortrydelsesret. Så hvis man ikke gider at stå i butikken og læse det hele igennem, har man 14 dage til i ro og mag at gennemgå betingelserne derhjemme.

Finder man så ud af, at man egentlig føler sig godt nok dækket af sin almindelige indboforsikring, kan man gå ned i butikken og få sine penge tilbage.

Venlig hilsen Mette Reissmann

0 kommentarer
Vis kommentarer