Der har altid været en meget udansk alvor over Peter Sommers musik, men ofte har sangskriverens utilpassede tilbøjeligheder virket uhåndgribelige.
På ’Alt forladt’ er man dog aldrig i tvivl om, hvad der plager den rastløse outsider fra Skanderborg.
Endnu en dansk sangerinde blotter barmenSommer er nemlig blevet skilt fra sangerinden Lise Westzynthius, der er mor til hans søn, og bruddet gennemsyrer ’Alt forladt’ med hjerteblod fra et sår, der ikke er helet endnu.
Tilsat sin karakteristiske evne til at vende vrangen underfundigt ud på fraser ser Sommer nederlaget i øjnene uden at have ondt af sig selv, og der er vitterligt noget på spil i smertelige popsange som ’Pænt goddag, pænt farvel’, ’Tvivlen er i huset (Del 1)’ og titelnummeret.
Overraskende elektronisk
Pladens umiddelbart iørefaldende singleforløber ’Hvorfor løb vi?’ er en af poetens mest medrivende stunder, og den er betegnende for det vellykkede og overraskende elektroniske samarbejde med produceren Stefan Kvamm, der er bror til en vis Simon, som Sommer jo legede med i De Eneste To.
Nephews frontmand er åbenbart ikke den eneste fan af Depeche Mode i familien Kvamm, men de dunkle beats klæder Sommer forbavsende godt, og det er forfriskende, at også hans musikalske verden er skilt ad.
Sort SommerIkke alt er dog nyt hos sangskriveren, for atter er der lidt for mange jævne numre mellem højdepunkterne, og sange som ’Mod nye højder’ og ’Hvor langt skal vi ud’ tynger albummets sidste halvdel, der savner dynamik.
Inden da har Sommer dog understreget og udviklet formatet med nye toner og rammende alvor.