’Den længste drøm i verden er alt for kort’ hedder det med en karakteristisk Unmack-linje et sted på Love Shops aktuelle album ’Kærlighed og straf’ – det tiende af slagsen siden ’1990’ for snart et kvart århundrede siden indvarslede en ny lyd og en ny tone i dansk populærmusik. Love Shop har for længst skrevet et af de helt store kapitler i den danske musikhistorie, og de fleste havde nok forventet at sidste punktum var blevet sat med først Hilmer Hassigs og siden Henrik Halls dødsfald i henholdsvis 2008 og 2011.
Men søreme om Unmack i tæt parløb med keyboardspilleren Mikkel Damgaard ikke i 2012 førte faklen videre på ’Skandinavisk Lyst’, der tilmed hørte til i den bedste ende af kataloget. Og drømmen fortsætter altså heldigvis her, hvor ’kongesår bliver til ar’.
Og ja, der er forskel på Jens Unmack solo og Love Shop. Der er for det første tale om en anden lyd – Unmacks soloting handlede jo blandt andet om ikke at lyde som Love Shop – men det virker også som Unmack er meget bevidst om, at han i Love Shop-sammenhæng er en del af noget, der er større end ham selv. Love Shops mest slagkraftige sange er jo en del af den kollektive bevidsthed på en helt anden måde end de indtil videre tre soloudspil.
Se også: Rockstjerne om Støjberg: Det er en bizar renvaskning
Love Shops både højtsvungne og melankolske popmusik har aldrig helt sluppet rødderne i 80’ernes elektroniske klangæstetik, som så i mellemtiden er blevet moderne igen, og ’Kærlighed og straf’ er da også allerede fra de indledende takter af ’Bellavista regn’ øjeblikkeligt genkendelig som en Love Shop-plade.
Nummeret refererer da også til direkte klassikeren ’Bellavista sol’ fra 1999-albummet ’Det løse liv’. I 2014-versionen kører sangens fortæller forbi Arne Jacobsens byggeri på Strandvejen og mindes den dødsdømte affære, som udspillede sig i der den første sang, og må nøgternt konstatere, at ’vi var aldrig hele prisen værd’.
’De løse liv’ var i øvrigt det første Love Shop-album, som den nuværende producer og medkomponist Mikkel Damgaard medvirkede på, så også på den måde hænger tingene sammen.
Hvor Unmack i begyndelsen sang om at lande ’I den nye by’, er blikket nu den midaldrende mands, der både kigger sig selv i kortene: ’Kom trufne valg/og kom hver mistet havn/kom tabte ro/og kom hver dag med savn’, men samtidig har bevaret sulten: ’Hvis du er en løgn/så giv mig en til’.
Unmack befæster med andre ord sin position som sin generations bedste tekstforfatter, der mestrer en enestående kombination af patosfuld poesi og nøgtern registrering, som i den grad fremkalder billeder af verden. Og vokalen har hen ad vejen tilmed fået en klædelig patina.
Hvis man som undertegnede er nogenlunde jævnaldrende med Unmack og har været med hele vejen, er ’Kærlighed og straf’ lidt som at løbe ind i en gammel ven og fortsætte samtalen præcis, hvor man slap den sidst. Men man kan også sagtens stige på her for første gang. God kunst har altid flere indgange.
Uanset hvad, er Love Shops sjældne blanding af indre substans og ydre popøre er et af den slags bekendtskaber, der aldrig holder op med at give.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.