Fejlcastet: Hold dig til skuespil

Trine Dyrholm er kejtet i hovedrollen som sangerinde på album med sørgmodige sange af Frans Bak

Fynske Trine Dyrholm, som fylder 50 næste år, akkompagneres af piano og cello. Foto: Gregers Tycho
Fynske Trine Dyrholm, som fylder 50 næste år, akkompagneres af piano og cello. Foto: Gregers Tycho

Frans Bak & Trine Dyrholm: 'Sange til min mor' (Baksongs) Ude 14. maj

Trine Dyrholm er blevet en af landets mest feterede skuespillere, men hun slog som bekendt igennem i Melodi Grand Prix med ’Danse i måneskin’ i en alder af blot 14.

34 år senere synger hun igen i samarbejde med den ene af det gamle pophits bagmænd, Frans Bak, der har skrevet et konceptalbum om tabet af sin mor, som begik selvmord, da han var teenager.

For Bak er ’Sange til min mor’ naturligvis en måde, hvorpå han kan bearbejde og forløse sorgen, men musikalsk er det en underligt akavet og altmodisch affære, der forbliver uforløst.

Tåkrummende rim
Dyrholm fremstår fejlcastet i hovedrollen som fortolker af komponistens standardiserede sange i den danske visetradition, og hun leverer det knugede materiale som en talepædagog med salmelignende tungsind.

Selv Billie Holiday ville dog ikke kunne løfte Baks forudsigelige melodier og træge arrangementer med piano og cello, så ’Sange til min mor’ minder om en vennetjeneste, Dyrholm burde have sagt pænt nej tak til.

Det er manerlig musik, fra før rock’n’roll blev opfundet, men trods flere tåkrummende rim strejfer Baks tekster af og til en nærværende tone, når han belyser, hvordan de mange aspekter ved selvmordet har påvirket ham.

Til sidst flirter makkerparret med komik på nummeret ’Tarvelig tango’. Det ændrer dog ikke helhedsindtrykket af et på alle måder trist album.

Coveret til 28 minutter lange 'Sange til min mor', der følges op af en koncert på Nørrebros Teater 18. maj.
Coveret til 28 minutter lange 'Sange til min mor', der følges op af en koncert på Nørrebros Teater 18. maj.