Roskilde Festival afviser sponsormillioner

Festivalen kunne øge sit musikbudget markant ved at sælge scenesponsorater. Men det kommer ikke til at ske

Orange Scene kommer ikke til at hedde 'Kims Chips Stage' i den nærmeste fremtid - uanset hvor mange millioner festivalen tilbydes. (Arkivfoto: Anthon Unger)
Orange Scene kommer ikke til at hedde 'Kims Chips Stage' i den nærmeste fremtid - uanset hvor mange millioner festivalen tilbydes. (Arkivfoto: Anthon Unger)

LÆS OGSÅ: Aggressiv lillebror til Roskilde Festival

LÆS OGSÅ: Amalie overfuset på Roskilde


Roskilde Festival kunne hente millioner af kroner til musikbudgettet ved at sælge scenenavnene til sponsorer.

- Det er en lækkerbisken. Det kan vi roligt sige, siger sponsorrådgiver Simon Bastiansen fra Promovator.

Festivalen oplyste sidste år, at musikbudgettet lå på 37 millioner kroner. Og det kan blive forøget betragteligt, hvis virksomheder får lov at sponsorere scenenavnene, vurderer Simon Bastiansen.

- Vi er helt sikkert oppe i millionklassen. Du vil kunne hæve musikbudgettet markant, forudser sponsorrådgiveren.

Jack Daniel's Stage
De såkaldte arenasponsorater, hvor en virksomhed køber navnet på et stadion eller en scene, er især kendt fra sportens verden. Men også på en række udenlandske musikfestivaler er metoden i brug.

Man kan således gå til koncert på Seat Centerstage på den tyske festival Rock am Ring eller på Jack Daniel's Stage under den spanske Benicàssim-festival.

Simon Bastiansen vurderer, at der herhjemme ville være adskillige gode bud på virksomheder, der kunne sponsorere en scene på Roskilde Festival.

- Der er fem-ti virksomheder herhjemme, hvor det ville være meget interessant. Det kunne også sagtens være interessant for udenlandske virksomheder med danske rødder, siger han.

Hos Roskilde Festival er man dog kategorisk afvisende over for tanken.

- Det kommer ikke til at ske, lyder det kort og kontant fra festivalens talskvinde, Christina Bilde.

En identitetsforskel
Afvisningen kommer til trods for, at Roskilde Festival på mange andre punkter har indgået samarbejder med sponsorer. Eksempelvis er de to højttalertårne ved Orange Scene år efter år beklædt med Tuborg-reklamer.

- For os er der en identitetsforskel. Vi vil gerne understrege, at det er os, der står for musikken på scenen, at det er os, der har bestemt navnet, og det er vores navn, der står bag, forklarer Christina Bilde.

Hun mener ikke, at festivalen har brug for de penge, som scenesponsorater kunne indbringe.

- Vi har et pænt overskud, og så længe vi godt kan finde ud selv at skabe det, så synes vi, det er den rigtige måde at gøre det på.

LÆS: Store badedag på Roskilde

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Musik
Seneste i Musik
Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.PK Keränen: 'Serobi Songs' (Playground-album/Ude 31. januar)
2.Jonathan Wilson: 'Dixie Blur' (Bella Union-album/Ude 6. marts)
3.Jackie Lynn: 'Jacqueline' (Drag City-album/Ude 10. april)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Andy Shauf: 'The Neon Skyline' (Anti-album/Ude nu)
2.The Wood Brothers: 'Kingdom in My Mind' (Honey Jar-album/Ude nu)
3.Wolf Parade: 'Thin Mind' (Sub Pop-album/Ude nu)
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere