Steen Jørgensen: Jeg har intet at bevise

Sangeren puster på sit aktuelle soloalbum nyt liv i gamle klassikere. Vi forsøger at gøre ham kunsten efter ved at stille spørgsmål fra historiske musikinterviews

Steen Jørgensen prøver sin stemme af på en række af musikhistoriens klassikere. (Foto:Tariq Mikkel Khan)
Steen Jørgensen prøver sin stemme af på en række af musikhistoriens klassikere. (Foto:Tariq Mikkel Khan)


Se også: Steen Jørgensen på dybt vand



Se også: Sort Sol er gået i sort igen

Sort Sol-frontmanden Steen Jørgensen udsender på mandag karrieres første soloalbum. På pladen fortolker han kendte sange af blandt andre The Beatles, Bob Dylan og Leonard Cohen.

Inspireret af Steen Jørgensens (gen)brug af andres materiale i forsøget på at frembringe nye spændende resultater, bringer vi her et interview baseret på genbrugte spørgsmål fra musikhistorien.

Hvad synes du om dit album?

Stillet af: Rolling Stone Magazine-grundlægger Jann S. Wenner 21. januar 1971. Første spørgsmål i det berømte interview: 'The Rolling Stone Interview: John Lennon'. Stillet til: John Lennon (Læs John Lennons svar HER)

- Jeg synes, det er ret vellykket. Det må jeg sige. Det er først og fremmest et album, hvor jeg får lejlighed til at fortolke de sange, der har gjort mig til den person og sanger, jeg er gået hen og blevet. Det er sangere, som jeg på alle måder gennem tiden skamløst har stjålet fra. Det er min hyldest til de sange og de sangskrivere, og jeg kan specielt godt lide, at det har fået en unik lyd og stemning, der tildels skyldes, at den er optaget i Abbey Road-studierne i London. Albummet tager nogle chancer, som skyldes, at de folk vi arbejdede sammen med i Abbey Road havde en frækkere tilgang til det hele, end jeg tror, man ville kunne finde i Danmark. Jeg ved ikke, om det er det perfekte album. Det tror jeg egentlig aldrig, man vil opleve at lave.

Hvem er dine yndlingssangskrivere?

Stillet af: Rockanmelder og MTV-producer Bill Flanagan. Publiceret i Huffington Post 16. maj 2009.
Stillet til: Bob Dylan (Læs Bob Dylans svar HER)

- Det matcher faktisk meget godt med de sangskrivere, jeg fortolker her på pladen. Stort set alt, hvad jeg hørte fra min barndom, til jeg selv gik igang med at lave musik har inspireret mig. Men jeg lader mig naturligvis også inspirere af nutidige sangskrivere. Uden at ville udpege enkelte kunstnere er der masser af ting for tiden, som jeg lader mig inspirere af.

Kan man lære noget om livet ved at lytte til dine sange?

Stillet af: Dorian Lynskey fra den britiske avis The Guardian 19. januar 2012.
Stillet til: Leonard Cohen (Læs Leonard Cohens svar HER)

- Ja, det kan man, fordi man kan lære noget om livet her på Jorden ved at lytte til musik. Alle sange er jo et vidnesbyrd om, hvad der er foregået inden i mennesket. Så det kan man bestemt godt. Man kan sgu' lære og opleve meget ved at lytte til sange.

Var der meget musik i det hjem, hvor du voksede op?

Stillet af: Musikjournalist Nick Kent. Publiceret i MOJO Magazine i december 1995.
Stillet til: Neil Young (Læs Neil Youngs svar HER)

- Ja, det var der bestemt. Det var primært jazz og populærmusik - Louis Armstrong blandt andet. Min mor kunne rigtig godt lide Johnny Cash, og han ramte også mig ret tidligt. Jeg blev voldsomt interesseret i musik allerede som 5-6-årig og begyndte at samle single-plader. Der var aldrig meget tvivl om, hvad jeg synes var interessant, og hvad jeg gerne ville med mit liv.

Tænker du nogensinde over, hvor meget måderne vi lytter til musik på har ændret sig?

Stillet af: Mark Richardson og publiceret på musikhjemmesiden Pitchfork.com 18. oktober 2011.
Stillet til: Tom Waits (Læs Tom Waits' svar HER)

- Det tænker jeg tit over. Der er efterhånden så mange forskellige formater, man kan benytte sig af, og man kan jo høre Spotify, mens man spiller computer. Man zapper rundt, og det lader jeg mig egentlig ikke gå på af. Jeg er klar over, at det er den måde, verden i dag er skruet sammen på. Folk træffer deres egne valg, og det ville jo være helt idiotisk at lade sig gå på af.

Hvilken rolle spiller musikalbummet som kunstform for dig?

Stillet af: Musikredaktør Nick Carpenter fra det ugentlige undergrundsmagasin Los Angeles Free Press i sommeren 1968.
Stillet til: Jim Morrison (Læs Jim Morrisons svar HER)

- Jeg er fra en tid, hvor der er noget særligt afsluttet og afrundet over netop det format. For mig personligt er det ligesom ikke en rigtig plade, hvis ikke det er et album. Det er stadig det store format, men det er jo ikke længere nødvendigt at udgive et album. Man kan jo bare udgive en single eller smide det gratis på YouTube. Der er mange spændende måder at komme ud med sin musik på, og heldigvis skal man ikke længere spørge nogen om lov.

Der findes ikke andre stemmer som din. Hvordan vil du selv beskrive den?

Stillet af: CNN's mangeårige studievært og journalist Larry King. Tv-interview fra 26. november 2002.
Stillet til: Johnny Cash (Læs Johnny Cash' svar HER)

- Det er sgu' svært. Jeg tror og håber på, at min stemme gennem årene har holdt sig rå og uskolet. Og jeg har faktisk gjort lidt af et nummer ud af, at den aldrig må virke skolet. Jeg har ikke lært at synge af andre. Jeg har lært mig selv det. Jeg har ikke først lært at synge som alle de andre for derefter at synge som mig selv. Stemmer ændrer sig jo med tiden, og min har nok også ændret sig en hel del. Hvis jeg hører mig selv synge, kan jeg tydeligt høre, om det er en ung eller en voksen Steen Jørgensen, der er på spil. På et tidspunkt mister man den specielle lyd af ungdom. Det er uundgåeligt.

Er der noget tilbage, du stadig føler, du skal bevise?

Stillet af: Musik-journalist Chris Heath i november-udgaven af GQ Magazine i 2011.
Stillet til: Keith Richards (Læs Keith Richards' svar HER)

- Nej, der er ikke noget, jeg decideret føler trang til at skulle bevise. Det hele er jo én lang søgende proces, og hvis ikke der er et eller andet, der ligger forude - som man ikke helt har defineret - så er der jo ikke mere tilbage. Der er masser af ting, jeg gerne vil lave, men ikke for at bevise noget. Der er meget, jeg skal nå og gerne vil opnå, men ikke for at bevise noget for mig selv eller andre.





1 af 2 Steen 'låner' sin dystre røst til nogle af verdens største sangskrivere. (Foto:Tariq Mikkel Khan)
2 af 2 Steen Jørgensen prøver sin stemme af på en række af musikhistoriens klassikere. (Foto:Tariq Mikkel Khan)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Musik
Seneste i Musik
Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Bill Fay: 'Countless Branches' (Dead Oceans-album/Ude 17. januar)
2.The Black Lips: 'Sing in a World That’s Falling Apart' (Fire-album/Ude 24. januar)
3.Oscar Danielson: 'Det här kan bli året som jag faller' (Sif-album/Ude 17. januar)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Efterklang: 'Lyset' (Rumraket-ep/Ude nu)
2.School of X: 'Destiny' (Tambourhinoceros-ep/Ude nu)
3.Beck: 'Hyperspace' (Capitol-album/Ude nu)
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere