Ekspert: Derfor tjener danske musikstjerner så lidt

Selvom du er en kendt dansk musiker, behøver du ikke at tjene mere om måneden end en helt almindelig dansker, fortæller musikforsker

Man bliver ikke nødvendigvis mangemillionær, bare fordi man er en kendt musikstjerne i Danmark, fortæller ekspert. Det er kun helt i toppen, hvor blandt andet Kim Larsen og Thomas Helmig befinder sig, at der ruller millioner ind på kontoen.  (Foto: Mogens Flindt, Per Lange og Simon Fals, collage: Ekstra Bladet)
Man bliver ikke nødvendigvis mangemillionær, bare fordi man er en kendt musikstjerne i Danmark, fortæller ekspert. Det er kun helt i toppen, hvor blandt andet Kim Larsen og Thomas Helmig befinder sig, at der ruller millioner ind på kontoen. (Foto: Mogens Flindt, Per Lange og Simon Fals, collage: Ekstra Bladet)

Trods høj kendis-faktor og stjernestatus som dansk musiker, så behøver lønnen ikke at være tilsvarende høj.

Det viser gennemgangen af danske musikeres virksomheder, som Ekstra Bladet har foretaget.

Thomas Helmig har haft et godt år økonomisk i forhold til 2013, som bød på et stort millionunderskud. (Foto: Mogens Flindt, Per Lange og Simon Fals, collage: Ekstra Bladet) DK MusikNYT - 18. okt. 2015 - kl. 08:28 Det tjener de danske musikstjerner

Tallene overrasker dog på ingen måde forsker Rasmus Rex Pedersen, der på RUC skriver ph.d. om musikere og musikbranchens økonomi i en digital verden.

- Når man ser på omsætningen i musikbranchen, så kan det virke som store tal, men når man sammenligner med andre brancher, så er der faktisk tale om nogle små beløb. Kendis-faktoren er væsentligt højere end økonomien. Du vil således kunne finde relativt kendte musikere, som ikke tjener mere end en funktionærløn, fortæller han til Ekstra Bladet.

Priviligerede sangskrivere
En af årsagerne er, at folk som bekendt ikke længere køber cd'er i særlig høj grad.

- Der har været et skifte de sidste 15 år, hvor pladesalget, som de fleste nok ved, har været banket helt i bund. Men mens den indtægtskilde nærmest er forsvundet, så er Koda-indtægterne i sangskriver-rettigheder tredoblet på samme tid. 

Derfor er tendensen, at dem, som skriver deres egen musik eller endda for andre, klarer sig bedst.

- Burhan G ligger for eksempel ikke kun der på listen (tjente næsten en million kroner red.)  grundet sin egen sangkarriere, men også fordi han skriver for sig selv og andre, siger Rasmus Rex Pedersen.

Men selvom man kunne foranlediges til at tro, at der var bedre tider for musikstjernerne, før pladesalget stoppede brat, så er chancerne for rigdom nogenlunde uændret.

- Grundlæggende er der ikke bedre muligheder for at tjene masser af penge som musiker nu end for 15 år siden. Der er en øget indtægt på live-optrædener og sangskriver-rettigheder, men samtidig er pladesalget gået i stå, og der er kommet en øget konkurrence. På internettet kan alt således komme ud, og hvor pladeselskaberne tidligere var gatekeepere, så kan alle få deres musik ud nu.

Koncerter giver mest
Trods den stigende indtægt i sangskriver-rettigheder, så er det dog et andet sted, at størstedelen af pengene kommer fra.

- For langt de fleste vil koncerter være den største indtægtskilde, men der er opstået en bred vifte af forskellige indtægtsmuligheder, hvor også sponsorater, forskellige typer af samarbejder med kommercielle virksomheder og streaming spiller ind, siger han og fortsætter:

- I forhold til streaming så er det en indtægtskilde, der kommer langsomt over tid. Det bonger nok ikke stort ud det år, hvor man udgiver sin plade, men det vil efterfølgende kunne være en stabil indtægt. Pengene bliver således først genereret, når folk lytter til det.

Han forventer samtidig, at musikernes øgede fokus på at skabe en forretning, vil fortsætte.

- De sidste par år har vi set en stigende grad af professionalisering blandt musikerne. De er meget seriøse omkring opbygningen af deres virksomheder, deres brandingmæssige værdi og deres rettigheder. Det vil formentlig fortsætte og intensiveres, når folk kan se, det virker for andre.

48 kommentarer
Vis kommentarer