I næste uge toner 19-årige Christian Hansen alias Fætr frem i DR3-dokumentaren 'Fætr lyver'.
Sammen med en række andre unge popsangere, heriblandt Youtube-stjernen Albert Dyrlund, udgør han en ny bølge af musikere, der udelukkende bliver markedsført på sociale medier.
Bag denne strømning er 22-årige Frederik Dyrby, der orkestrerer teksterne, melodierne og somme tider sang som en del producerduoen H1tmakers.
Han har dog været i vælten en gang før.
Kendt fra 'X Factor'
I 2013 deltog han i 'X Factor' som en del af boybandet Wasteland, skriver ugeblandet Tæt På. Kvartetten, der desuden bestod af Marius, Anders og Anton, nåede endda finalen, men her kom de til kort.
10 år med ’X Factor’: Så mange seere er faldet fra
Wasteland måtte se sig slået af Karoline og Chresten Falck Damborg, der endte med at vinde det år, men ikke desto mindre var de fire drenges 'X Factor'-mentor, Anne Linnet, stolt.
- Jeg mærker, at dem, der har rykket sig, dem, der virkelig har udviklet sig i løbet af det her program - det er jer, sagde hun dengang til DR.
Gik viralt
Efter ’X Factor’ mødte Frederik Dyrby sin kompagnon, Jacob Simonsen, og sammen forsøgte de sig med bandet Nordlys, men det gik i vasken.
- Så vi besluttede os for, at det kun skulle være mig og Jakob, og vi lavede så denne her Yahya Hassan-sang, der gik viralt, og det gav os et fundament, siger han og fortsætter:
TV: Wasteland udelukket fra efterfest
- Vi snakkede godt med Hurricane Records (dansk pladeselskab, red.), der gav grønt lys, og nu er vi producere hos dem.
Er der gode penge i det?
- Der er nok til, at man kan leve af det. Det afhænger af situationen, men lige nu kan man leve af det, siger han.
'No-brainer-hits'
Hurricane Records kom til verden i 2016 og hører under landets største pladeselskab, Universal Music.
Formålet er udelukkende at lave musik, der går viralt, og ideen til det populistiske foretagende spirede, efter Gulddreng demonstrerede, at man kunne blive en landskendt musiker udenom radioen.
- Og efter ham tænkte vi, at det kunne være en god idé at lave et selskab, som tog sig af de her mange hjemmelavede 'no-brainer-hits', som vi finder på de sociale medier, har foretagendets leder, Christian Møller, tidligere sagt til netmediet Zetland.
- Og som er en vigtig del af ethvert pladeselskab. Det er vigtigt at udgive hits, som folk fortærer nu og her, tilføjede han.