Er du typen, som elsker at dyrke det nyeste musik på Spotify? Men bedst kan lide at gøre det uden at skulle finde pungen frem? Så støder du nu på et problem.
Den gigantiske musiktjeneste Spotify lancerer nemlig et helt nyt koncept i selskab med verdens førende pladeselskab, Universal.
Det beretter de om i en pressemeddelelse.
Det nye samarbejde går nemlig grundlæggende ud på, at de nyeste plader produceret af kunstnere fra Universal kun skal være tilgængelige for Premium-brugere i de første to uger. Derefter kan folk, som ikke betaler for at gøre brug af musiktjenesten, lytte til musikken.
Direktøren for Spotify, Daniel Ek, fortæller, at dette samarbejde bygger på en fælles kærlighed for musikbranchen. Men samtidig er det også for at skabe en større værdi for artisterne.
- Universal-artister kan fra i dag af beslutte sig for at udgive nye album for udelukkende Premium-brugere i to uger, fortæller Daniel Ek.
Man har dog stadig mulighed for at dyrke de enkelte sange, hvis de bliver udgivet som en single.
Tænker kreativt
Streamingtjenesterne er umiddelbart ikke nogen god forretning for pladeselskaberne, hvilket er årsagen til dette nye samarbejde. Sir Lucian Grainge, der er direktør i Universal Music Group, forklarer, at i starten bød man streamingtjenesterne velkomne, men nu er de den helt store spiller på banen, og det påvirker fortjenesten.
- I et så dynamisk marked, som udvikler sig hurtigere end nogensinde, er det vigtigt, at vi tænker kreativt i forhold til at bringe artisternes musik til lytterne, siger han.
Så lidt tjener de danske musikere på YouTube
Det går altså ikke ud over musik, der i forvejen ligger på Spotify. Men hvis Ed Sheeran, som er en af Universals artister, udgav et album i morgen, skulle du betale for at høre det.
Derudover tæller Universal ligeledes artister som Drake, Eminem, Sam Smith og Taylor Swift.