Hellbilly med kogalskab

Countryknolden Hank3 slipper ikke mindre end fire glammende album-bastarder løs

Hank3 alias Shelton Hank Williams - en ustyrlig anarkist. (Foto: Per Folkver/Polfoto)
Hank3 alias Shelton Hank Williams - en ustyrlig anarkist. (Foto: Per Folkver/Polfoto)

Hank3: ’Ghost to a Ghost’/’Gutter Town’ (Hank3/Target)

Hank3's Bar Ranch: 'Cattle Callin' (Hank3/Target)

Hank3: 'Hank3's Attention Deficit Domination' (Hank3/Target)

Hank III har altid hellere ville pløje grøften op i en ramponeret traktor end spankulere hen ad midterrabatten i nypudsede cowboystøvler, men hans nye tiltag er dog alligevel bemærkelsesværdigt anarkistiske.

LÆS OGSÅ: UHØRT HELLIGDOM FRA HANK

Shelton Hank Williams, der som bekendt er søn af Hank Williams Jr. og ikke mindst barnebarn af selveste Hank Williams, er efter en årrække i kreative lænker hos Curb Records sluppet ud af sin pladekontrakt, og det fejrer den 38-årige vildbasse såmænd ved udsende hele fire album samtidigt på sit eget selskab.

Manden kalder sig nu desuden Hank3, og mere end nogensinde er der symbolik i, at han bor i udkanten af Nashville på The Haunted Ranch.

Los i bonderøven
Hank3 nægter at indordne sig under countryhovedstadens vedtægter, og på det dobbelte dobbeltalbum (!) ’Ghost to a Ghost’/’Gutter Town’ ærer han genrens traditionelle værdier samtidig med, at han giver dem et gevaldigt los i bonderøven.

’Ghost to a Ghost’ blander gedigen sangskrivning i nogenlunde konventionel indpakning med indfald som glammeri fra Hank3’s køter Trooper og vandalens hang til bulet autoophug-æstetik. Midt i det knogleraslende vanvid dukker den obskure countrysanger Ray Lawrence Jr. såmænd op og synger et par underskønne ballader, og Hank3 når også lige at få fyret en af sine lidt for tegneserieagtige sjofelheder af.

LÆS OGSÅ: KUK KUK COE

’Gutter Town’ veksler mellem noget så forskelligt som cajun-påvirket ramasjang af svingende kvalitet og sært spøgelsesagtigt ambient, hvor Hank3 på imponerende vis får skabt sin helt egen fordærvede og foruroligende uhygge som et slags parallelt lydspor til filmmesterværket ’Motorsavsmassakren’.

77 minutter er dog lige i overkanten, og stram redigering gør sig heller ikke ligefrem gældende på ’Cattle Callin’, der slippes løs af Hank3’s Bar Ranch gennem 76 minutter i delirisk galop.

Kvægpistol efterlyses
Idéen til værket er faktisk fantastisk, for tilsat speedmetal har Hank3 samplet speedsnakkende kvægauktionariusser, hvis stemmer vikles sindrigt ind i den mareridtsagtige musik. Trods galningens åbenlyse lidenskab for metal er dynamiske riffs imidlertid ikke ligefrem en af hans styrker, og monotonien indfinder sig hurtigt, mens man til sidst håber, at Javier Bardem fra ’No Country for Old Men’ kommer forbi med en kvægpistol.

LÆS OGSÅ: MULENDE MONSTERROCK

Håbløsheden breder sig også som en steppebrand på 'Hank3's Attention Deficit Domination', der består af ordinær og sine steder ubehjælpsom dommedagsmetal, der står i en så dyb gæld til Melvins, at Hank3 aldrig får betalt foregangsmændene tilbage.

Ikke desto mindre efterlader særlingens nye kuld af tænderskærende bastarder samlet set et herligt hæmningsløst indtryk, og som forsvindende få forsøger Hank3 vitterligt at flytte hegnspælene i en forstokket verden.