Mirakelmager med måde

Aaron Neville savner det sidste på smagfuld gospelplade produceret af Joe Henry

Enestående Aaron Neville - synger stadig som en engel. (Foto: AP/Laurent Gillieron)
Enestående Aaron Neville - synger stadig som en engel. (Foto: AP/Laurent Gillieron)

Aaron Neville: 'I Know I’ve Been Changed' (Tell It/import)

Aaron Nevilles solokarriere har slingret ligeså ustadigt som The Neville Brothers' virke, men selve en af populærmusikkens mest mirakuløse stemmer er et konstant kendetegn ved manden fra New Orleans, der kort før han fylder 70 stadig betager tilsat intakt englerøst.

Veteranen har på gospelskiven 'I Know I’ve Been Changed' allieret sig med produceren Joe Henry, der via sit arbejde med andre aldrende kapaciteter som Solomon Burke, Allen Toussaint og Mose Allison har imponeret i form af en smagfuld og rustik klang, der burde garantere den stabilitet, tidløshed og nærhed, som for mange af Nevilles plader har været foruden.

Det ydmygt knirkende lydbillede klæder da også Neville, der dog i de trygge rammer kommer til at fremstå næsten for komfortabel i selskab med førnævnte Toussaints vidunderlige piano og resten af et indfølt band samt en stribe spirituelle hymner.

Rystende livshistorie
Kapaciteten bærer rundt på en rystende livshistorie med blandt meget andet misbrug og tid bag tremmer - The Neville Brothers' selvbiografi 'The Brothers' er fængslende læsning - og med katolikkens mangeårige religiøse overbevisning tvivler man aldrig på, at han vitterligt søger frelse i disse andagtsfulde sange, der dog efterlades uden at blive endegyldigt forløst.

Hvis Neville sang lokalhåndbogen for Amager, ville det blive kunst, men den sensitive kæmpes dybt sensuelle croon savner udfordringer på dette for ham så hjemmevante repertoire, hvor den himmelske vokal bevarer jordforbindelsen.

Et godt album, der kunne have været endnu bedre.