Eminems slingrevals i Helvede

Den efterhånden knap så rappe stjerne skuffer med genoplivningen af gammelt duoprojekt

Coveret til Bad Meets Evils aktuelle 'Hell: The Sequel'.
Coveret til Bad Meets Evils aktuelle 'Hell: The Sequel'.

Bad Meets Evil: ’Hell: The Sequel’ (Interscope/Universal)

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Med tiden har Eminem optrådt i så vidt forskellige sammenhænge, at det er fuldt forståeligt, hvis udenforstående bliver forvirret over forskellen på - eller ligheden mellem - Eminem, Slim Shady og Marshall Mathers. Med hans egne ord: Will the real Slim Shady please stand up?

De sidste par år er det dog, som om hiphoppens største superstjerne også selv er blevet i tvivl om, hvem han egentlig er. Én ting er, at han havde en kæmpe kreativ krise før sit forrige soloudspil, ’Relapse’, men da han på sit seneste album, ’Recovery’, desperat forsøgte at etablere en ny identitet, endte det med strømlinede produktioner og ligegyldig lyrik.

Knap så poleret
Og hans forsøg på at genopfinde sig selv fortsætter: nu har han reaktiveret rap-duoen Bad Meets Evil, som han oprindeligt startede i 1998 med Detroit-bysbarnet Royce da 5’9”. De to - Royce er Bad, Eminem er Evil - lavede dengang flere ombejlede undergrundsnumre samt suveræne ’Renegade’, der endte som powerduet med Jay-Z og Em.

Men der er ingenting på det slingrende mini-album, ’Hell: The Sequel’, der for alvor matcher ’Renegade’. Det klæder lømlerne, at lyden er knap så poleret som på ’Recovery’, men der er ikke just tale om nogen supersonisk revolution, og musikken er vel at mærke sjældent så mørk og dyster som både bandnavn, albumtitel og ikke mindst image lægger op til.

Det er en udgivelse, der ofte savner mål og mening. Her er på den ene side et flødepoppet visit fra Bruno Mars i den ret ulidelige ’Lighters’, hvorimod ’Loud Noises’ er et syndigt rodsammen, hvor det vigtigste vist har været at give plads til Royce da 5’9” og især hans eget slæng.

Nakker Bieber
Førstesinglen ’Fast Lane’ rusker til gengæld op i kroppen, mens dameglade ’A Kiss’ er et solidt eksempel på d’herrers speedflow. Og så er der en vis pervers underholdningsværdi i at høre parret nakke både Lady Gaga og Justin Bieber - oplagte ofre, jovist, men man må give Eminem, at han stadig er god for en gedigen sviner.

Han skal dog passe på, at de grimme gloser ikke vendes mod ham selv. Tumlingen skal snart til at hitte ud af, hvem han vil være, og navnlig hvordan en god plade skal skæres. Vi savner eminente Eminem.

1 af 2 Eminem og Royce da 5'9" - duoen fra Detroit leder efter lyset i mørket. (Foto: Universal)
2 af 2 Coveret til Bad Meets Evils aktuelle 'Hell: The Sequel'.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Musik
Seneste i Musik
Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Jeff Parker: 'Suite for Max Brown' (International Anthem-album/Ude 24. januar)
2.Jonathan Wilson: 'Dixie Blur' (Bella Union-album/Ude 6. marts)
3.Jackie Lynn: 'Jacqueline' (Drag City-album/Ude 10. april)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.American Football: 'Year One Demos' (Polyvinyl-ep/Ude nu)
2.Sondre Lerche: 'Britney' (PLZ-ep/Ude nu)
3.Beck: 'Hyperspace' (Capitol-album/Ude nu)
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere