Enetime med Karen O

Sangerinden fra Yeah Yeah Yeahs udsender sært dragende skitsesamling

Der er noget befriende ukrukket og intimt over Karen O's demooptagelser. (Foto: Playground)
Der er noget befriende ukrukket og intimt over Karen O's demooptagelser. (Foto: Playground)

 
Karen O: 'Crish Songs' (Cult/Playground) udkommer 8. september

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Koreanskfødte Karen O har som frontfigur i Yeah Yeah Yeahs gjort sig bemærket som en af sin generations mest karismatiske stemmer, som især fra en scenekant har en helt særlig udstråling, og har også har markeret sig som små excentrisk stilikon, hvis man interesserer sig for den slags.

Som solist har hun tidligere skrevet soundtracket til ekskæresten Spike Jonzes film ’Where the Wild Things Are’ (2009) og var tidligere på året nomineret til en Oscar for sangen ’The Moon Song’ til selvsamme Jonzes film ’Hende’ (2013).

Se også: Anmeldelse: 'Hende' er en født kultklassiker

Hendes første album i eget navn er en overraskende nedbarberet affære, for nu at udtrykke det diplomatisk. Det består nemlig af en række demoer indspillet hjemme i lejligheden i New York i årene 2006-2010 på noget der lyder som en kassettebåndoptager fra Fischer Price og akkompagnement består primært af en monoton strummen på en legetøjsguitar.

Kvaliteten er med andre ord lo-fi, og mange af sangene på albummet – der som titlen ’Crush Songs’ antyder kredser omkring forelskelsen og/eller dens bagsider – hæver sig ikke meget over skitseplanet.  Hvilket paradoksalt nok går hen og bliver dets styrke. ’Crush Songs’ besidder nemlig en sjælden intimitet og sårbarhed, der næsten giver en fornemmelsen af at sidde i samme rum som den nu 35-årige sangerinde, og er en velkommen kontrast til den selvsikre selviscenesættelse der normalt kendetegner Karen O.

Se også: Karismatiske Karen O

Selv om dette selvfølgelig blot er en alternativ selviscenesættelse.  Men den virker. Dog nok ikke for dem, der sværger til vellyd og perfektion. For dette er nærmest det decideret modsatte. Et blik ind i troldkvindens værksted.

1 af 2 
2 af 2 Der er noget befriende ukrukket og intimt over Karen O's demooptagelser. (Foto: Playground)
0 kommentarer
Vis kommentarer