En rebel krydser sit spor

John Cale har givet et af sine hovedværker en radikal overhaling

John Cales betydning for rockmusikken er nærmet omvendt proportionalt med hans salgstal. (Foto: Shawn Brickbill)
John Cales betydning for rockmusikken er nærmet omvendt proportionalt med hans salgstal. (Foto: Shawn Brickbill)

John Cale: 'Music for a New Society' (Domino/Playground)
John Cale: 'Music for a New Society' (Domino/Playground)

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

John Cale: 'M.Fans' (Domino/Playground)
John Cale: 'M.Fans' (Domino/Playground)

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Den nu 73-årige John Cale har siden de to første albums med The Velvet Underground fra henholdsvis 1967 og 1968 været en af rockmusikkens mest interessante og originale randfigurer, som har opereret inden for snart sagt alle stilarter og som udover en lang række udgivelser i eget navn, der spænder fra klassisk avantgarde over brændemærket rock til  (næsten) regulær pop, også har stået fadder til skelsættende værker fra Nico, The Stooges, Patti Smith og The Happy Mondays.

Se også: Velkommen til mørkets hjerte

Han har leveret hovedværker på stribe, men et af dem der står mit hjerte nærmest, er den nøgne og desperate, pianobårne 'Music for a New Society' fra 1982 skrevet og indspillet, mens Cale var længst ude og nede i sortsyn og stofmisbrug. Men den slags kan jo på sær vis være befordrende for kreativiteten.  'Damn Life' lyder en af titlerne, men det pladens mest umiddelbart iørefaldende sang 'Changes Made', der kom til at danne overskriften for de kommende år, som Cale brugte på at komme til hægterne både fysisk og mentalt. Men han efterlod altså dette vidnesbyrd fra orkanens øje.

Se også: Mesterværk i mammutformat

I forbindelse med genudgivelsen af 'Music for a New Society' blev Cale inspireret til at genindspille hele albummet - med enkelte ændringer på tracklisten, der nu også byder på en indledende telefonsamatale med forældrene (optaget i begyndelsen af 1980'erne) samt to ikke tidligere udgivne outtakes, 'Library of Force' samt balladen 'Back to the End'.

De oprindeligt smukke og foruroligende sange har fået en voldsom overhaling under titlen 'M:Fans', der vidner om Cales interesse for samplinger og electronica, og det er egentlig kun teksterne der er genkendelige fra originalversionerne. 'If You Were Still Around' er - sandsynligvis farvet af vennen og atagonisten Lou Reeds død - blevet transformeret fra sin oprindelige spinkle og bønfaldende form til noget nærmest monumentalt og trodsigt. Ja vi får den sågar to gange - til sidst med kor og hele pivetøjet.

Se også: Gammel outsider på nye eventyr

Cale bliver ved med at overraske, og det kræver et vist mod, at man på den måde tager et af sine mest sakrosankte værker og transformerer det så radikalt. Men intet er heldigvis helligt for Cale, heller ikke ham selv.

Det bliver nok stadig den originale version, jeg kommer til at lytte mest til fremover, men 'M:Fans' har bestemt også sine kvaliteter og viser en kunstner i konstant udvikling - selv når han ser sig tilbage.

 

4 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Musik
Seneste i Musik
Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Human Impact: 'Human Impact' (Ipecac-album/Ude 13. marts)
2.The Secret Sisters: 'Saturn Return' (New West-album/Ude 28. februar)
3.Honey Harper: 'Starmaker' (ATO-album/Ude 6. marts)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Andy Shauf: 'The Neon Skyline' (Anti-album/Ude nu)
2.The Wood Brothers: 'Kingdom in My Mind' (Honey Jar-album/Ude nu)
3.Wolf Parade: 'Thin Mind' (Sub Pop-album/Ude nu)
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere