Justin Vernon har taget sig god tid med Bon Iver. Og han har brugt tiden godt.
Mere end fem år efter multitalentet overraskende steg helt top tops på blandt andet den danske salgsliste med skønne ’Bon Iver, Bon Iver’, er han omsider færdig med forbløffende ’22, A Million’.
Albummet er ligeså overrumplende anderledes som amerikanerens andet værk var i forhold til den lavmælte debut, ’For Emma, Forever Ago’, og det frygtløse nye udspil bestyrker Vernons position som en hovedaktør i tidens fragmenterede musikverden.
Sangskriveren har samarbejdet med Kanye West på flere af superstjernens udgivelser de senere år, og Wests fandenivoldske futurisme har tydeligvis påvirket Vernon til at blæse den storslåede sound fra ’Bon Iver, Bon Iver’ omkuld.
Organisk og teknologisk
På ’22, A Million’ manipulerer og skævvrider han både instrumenter og sin karakteristiske falset uden at miste den hjerteknusende sanselighed, der gjorde forgængeren så emotionelt medrivende.
Lydbilledet er mere underdrejet denne gang, men følelserne er stadig overvældende, og Vernons intime sensualitet strejfer den uspolerede humanitet, der er kernen i Björks univers.
’22, A Million’ varer kun 34 minutter og opsluger alligevel som et helt verdensrum, hvor Bon Iver formår at forene organiske klange og avantgardistisk teknologi i en både graciøs og generøs helhed, der dybest set udgør en hypermoderne soulplade.
Vernon stræber ikke efter at være den seneste indie-sensation. Han har ambitioner om at lave ’Astral Weeks’ og ’What’s Going On’ anno 2016. Det lykkes næsten.
Frydefuldt. Og mildest talt værd at vente på.