Fascinerende: Med geniet på arbejde

Bob Dylan inviterer indenfor i studierne, hvor legenden revolutionerede musikverdenen   

Bob Dylan - midt i 1960'erne stræbte amerikaneren efter en 'thin, wild mercury sound'. (Foto: All Over)
Bob Dylan - midt i 1960'erne stræbte amerikaneren efter en 'thin, wild mercury sound'. (Foto: All Over)

Bob Dylan: 'The Cutting Edge 1965-1966: The Bootleg Series Vol. 12' (Columbia/Sony) Ude 6. november

For et par dage siden kunne man i et klip på Metallicas hjemmeside se Lars Ulrich forklare, at bandet var i gang med deres tiende studiealbum. Det har de været længe.

Deres seneste reelle skive udkom i 2008, og den var ikke noget særligt. Det bliver den nye nok heller ikke.

Intim Bob Dylan blotter sig

Til sammenligning indspillede Bob Dylan for 50 år siden mesterværkerne ’Bringing It All Back Home’, ’Highway 61 Revisited’ og ’Blonde On Blonde’ i løbet af kun 14 måneder.

Dylan var smart i en fart. Det var genialt.

Sprængte rammer
Nu kan man følge geniet i aktion på fascinerende ’The Cutting Edge 1965-1966: The Bootleg Series Vol. 12’, hvor den dengang blot 23-24 år gamle spillemand fra Minnesota revolutionerede musikhistorien og gav rocken et strømførende elektrochok og en ny stemme.

Ti år tidligere befriede Elvis Presley kroppen med sin uregerligt vrikkende rock’n’roll, og nu slap Dylan intellektet løs med vildt sprudlende sange, der ville det hele og kunne det hele uden at tage hensyn til populærmusikkens bornerte normer om form og indhold.

Luksusudgaven indeholder 110 numre fordelt på seks cd'er og koster cirka 1000 kroner.
Luksusudgaven indeholder 110 numre fordelt på seks cd'er og koster cirka 1000 kroner.

Dylan kunne endda finde på at kalde et nummer noget, der slet ikke indgik i teksten, og på ’The Cutting Edge…’ slynger han ud, at klassikeren, som senere fik titlen ’Rainy Day Women #12 & 35’, i første omgang hed ’A Long Haired Mule and a Porcupine Here’. 

Fornemt udførte ’The Cutting Edge…’ dokumenterer ikonets arbejdsmetoder ved hjælp af enkelte hidtil ikke offentliggjorde sange samt stribevis af indtil nu hemmeligholdte alternative versioner af klenodier som ’Just Like a Woman’, ’Visions of Johanna’ og ’Mr. Tambourine Man’.

Se over skulderen
Dialogstumper med producere og musikere afslører Dylan som et kreativt spruttende kraftværk af inspiration, energi og fantasi. Han prøver sange af i forskellige tempoer og tester dem med flere instrumenter, tekstlinjer og fraseringer til endnu en evergreen blomstrer. 

Hans måske mest epokegørende skæring, ’Like a Rolling Stone’, præsenteres på tyve spor, hvor man kan følge tilblivelsen af en milepæl, der til at starte med ellers lyder som noget, der vil blive en kæp i hjulet på hans karriere. 

Det bliver ikke større

Det føles som at se Michelangelo over skulderen, da han smukkeserede Det Sixtinske Kapel, og for dylanister er det en religiøs oplevelse, når det helligste skatkammer i legendens mægtige produktion åbenbares.

På scenen blev Dylan midt i 1960’erne kaldt Judas, da han satte strøm til sin guitar, men samme år gik han i studiet og udødeliggjorde sig som rockgud.