Ryan Adams lagde musikverdenen ned med sin countryrockende solodebut ’Heartbreaker’ i 2000, og lige siden har han haft ondt i hjertet.
Smerten er bestemt ikke aftaget, efter amerikaneren i fjor blev skilt fra popidolet og skuespilleren Mandy Moore.
Rockstjerne ladt i stikken på Orange
For romantikeren Ryan er situationen selvfølgelig et mareridt, men for sangskriveren Adams er det jo et drømmescenarie, så han benytter naturligvis bruddet til at lave et skilsmissealbum.
Der er ikke noget, som er så skidt, at der ikke kommer noget godt ud af det, og ’Prisoner’ er endnu et godt udspil fra den produktive traditionalist.
Skamløs powerballade
Vemoden, hjerteblodet og selvmedlidenheden drypper fra sangene, der generelt er ganske gedigne uden ligefrem at udmærke sig som ekstraordinære i Adams’ efterhånden omfattende produktion.
Stemningen er afdæmpet og reflekterende, og især titelnummeret, ’Shiver and Shake’ og ’Outbound Train’ strejfer den selvransagende tone fra Bruce Springsteens indadvendte ’Tunnel of Love’.
Rockklovn mandede sig op i kjole
Adams tager nænsomt fat om sine rødder i bandet Whiskeytown på countryklingende ’To Be Without You’, og det er lige før, man får ondt af ham, når han har kurs mod et sammenbrud i dynamiske ’Breakdown’.
Pladens ubestridte højdepunkt er dog den skamløst overblæste powerballade ’Do You Still Love Me?’, hvor staklen afslører, at hans evner som sangskriver heldigvis har det noget bedre end hjertet.