Supergruppe er desværre tilbage

The Good, The Bad & The Queen lyder mere dårlige end gode på trist album om Storbritanniens fald

The Good, The Bad & The Queen anno 2018 - kvartetten fra venstre: Tony Allen, Damon Albarn, Simon Tong og Paul Simonon. Foto: Warner
The Good, The Bad & The Queen anno 2018 - kvartetten fra venstre: Tony Allen, Damon Albarn, Simon Tong og Paul Simonon. Foto: Warner

The Good, The Bad & The Queen: 'Merrie Land' (Studio 13/Warner) Ude 16. november

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Damon Albarn er en travl mand i spidsen for blandt meget andet Blur, Gorillaz og naturligvis sin solokarriere, men det virker, som om han har haft lidt for travlt på det nye album fra supergruppen The Good, The Bad & The Queen.

Den virkelystne kapacitet har i hvert fald ikke fundet tid til at skrive mindeværdige sange, og de er glemt, længe inden han er aktuel i en anden sammenhæng.

Se også: Topband gik bananas i Royal Arena

’Merrie Land’ er The Good, The Bad & The Queens første udspil siden deres selvbetitlede debut fra 2007, men kvartetten formår ingenlunde at indfri de store forventninger, man sagtens kan tillade sig at have til et band bestående af Albarn, bassist i legendariske The Clash, Paul Simonon, den ikoniske trommeslager Tony Allen samt The Verves guitarist, Simon Tong.

Pladens 37 minutter udgør et løst skitseret konceptalbum om Storbritanniens forfald og splittelse efter Brexit, og det giver jo god mening for den anglofile frontmand, hvis musik imidlertid er fragmenteret og diffus på linje med den politiske situation i hans moderland.    

Famlende lydbillede
’Merrie Land’ føles som at tage toget gennem et trøstesløst Nordengland eller en grå forstad til London.

Skiven emmer af forladte strandpromenader i silende regn, men stemningerne sætter sig ikke fast, og sangene breder sig som tynd tåge af uvedkommende spøgelsesmusik.

Se også: Blur: Tilbage som ballademagere

Det famlende lydbillede virker jammet frem med elementer fra dub, folk og udpræget brug af karusselmuzak i slingrende stil med en slags abstrakt version af Blurs gamle ’Parklife’ i trøstesløst sort/hvid.

Storbritannien er knap så storslået længere. Albarn har også større bedrifter bag sig.

Coveret til The Good, The Bad & The Queens album 'Merrie Land', som er produceret af veteranen Tony Visconti.
Coveret til The Good, The Bad & The Queens album 'Merrie Land', som er produceret af veteranen Tony Visconti.
 

36 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Musik
Seneste i Musik
Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.PK Keränen: 'Serobi Songs' (Playground-album/Ude 31. januar)
2.Jonathan Wilson: 'Dixie Blur' (Bella Union-album/Ude 6. marts)
3.Jackie Lynn: 'Jacqueline' (Drag City-album/Ude 10. april)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.American Football: 'Year One Demos' (Polyvinyl-ep/Ude nu)
2.Sondre Lerche: 'Britney' (PLZ-ep/Ude nu)
3.Beck: 'Hyperspace' (Capitol-album/Ude nu)
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere