Tilbage som en drøm

Countrykapaciteten Gillian Welch glimter sagte på amerikanerens første album siden 2003

Gillian Welch og David Rawlings - duoen har unægtelig ikke travlt. (Foto: Mark Seliger)
Gillian Welch og David Rawlings - duoen har unægtelig ikke travlt. (Foto: Mark Seliger)

Der er gået hele otte år siden, Gillian Welch udsendte et album, og efter så lang en pladepause har det tilbageholdende countryfænomen uundgåeligt oparbejdet en forventning om, at hun må have brugt tiden på at udvikle sig.

MENS VI VENTER PÅ WELCH

Det er imidlertid ikke tilfældet, men når først skuffelsen over den manglende fornyelse fortager, er der en masse, man kan nyde i noget nær stilhed på tyste 'The Harrow & The Harvest', som cementerer den 43-årige amerikanerens status i den absolutte elite af sin generations troubadourer.

En nøgen affære
Welch foldede formatet ud med trommer og relativ vidtfavnende instrumentering på forgængeren 'Soul Journey', men tendensen fortsættes bestemt ikke denne gang, for hendes femte album er en nøgen affære i selskab med den faste partner, producer og distinkte mesterguitarist, David Rawlings.

Tempoet er næsten ligeså adstadigt som arbejdsraseriet, og de mildt knirkende toner er nænsomt lammende med en salig tristesse, der fornemmes som en svalende brise på en hed sommerdag i Sydstaterne, hvis tilbagelænede livsstil og rige kulturarv duoen agtværdigt ærer og spejler sig.

Et særligt univers
Traditionalisternes stramt æstetiske håndværk beriger navnlig i form af 'The Way It Will Be', som de spillede i København i 2007 med titlen 'Throw Me a Rope'. Skæringens dragende vers minder om den vidunderligt dopede tone fra Neil Youngs 'On the Beach', mens omkvædet åbner sangen op som albummets ubestridte nøglenummer.

WELCH MED STREJF AF STORHED

'The Way It Goes' er Welch, når hun er mest iørefaldende og udadvendt, men 'The Harrow & The Harvest' er først og fremmest endnu et særligt album, der fungerer som en helhed, en sindstilstand og et lille univers snarere end en stribe sange.

Welch forcerer tydeligvis ikke sin karriere, og hun presser absolut heller ikke sine fortryllende toner, der er så tidløse, at de otte år på forunderlig vis allerede føles som om, man blot lige er vågnet fra en skøn drøm i hængekøjen.

1 af 4 Coveret til længe ventede 'The Harrow & The Harvest'.
2 af 4 Welch og Rawlings - i København i sommeren 2007. (Foto: Thomas Lekfeldt)
3 af 4 Gillian Welch - traditionalist på scenen i Lille Vega. (Foto: Thomas Lekfeldt)
4 af 4 Gillian Welch og David Rawlings - duoen har unægtelig ikke travlt. (Foto: Mark Seliger)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Musik
Seneste i Musik
Hent flere

Thomas Treo skamhører

1.Jeff Parker: 'Suite for Max Brown' (International Anthem-album/Ude 24. januar)
2.Hanne Boel: 'Between Dark & Daylight' (Stunt-album/Ude 24. januar)
3.Pet Shop Boys: 'Hotspot' (x2-album/Ude 24. januar)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.American Football: 'Year One Demos' (Polyvinyl-ep/Ude nu)
2.Sondre Lerche: 'Britney' (PLZ-ep/Ude nu)
3.Beck: 'Hyperspace' (Capitol-album/Ude nu)
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere